LUMA-kehittämisyhteisö

Kokosimme vuonna 2021 yhteen LUMA-aineiden (matematiikka,luonnontieteet ja teknologia) kehittämisestä kiinnostuneita kouluja ja päiväkoteja avoimen haun kautta. Yhdessä LUMA-verkoston asiantuntijoiden kanssa nämä oppimisyhteisöt kehittävät uusia toimintamalleja ja materiaaleja LUMA-aineiden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen.

Tavoitteet

Kehittämiskoulut ja -päiväkodit pääsevät osallistumaan LUMA-keskus Suomen uuden valtakunnallisen tehtävän 2021–2024 valmisteluun ja toteuttamiseen yhteisöllisesti niin, että mukana on opettajia, tutkijoita, opettajankouluttajia ja muita yhteistyötahoja. 

Teemme yhteistyötä pitkäjänteisesti ja vuorovaikutteisesti niin, että eri osapuolien tarpeet ja toiveet otetaan huomioon. Kehittämistyö jatkuu koko valtakunnallisen tehtävän kauden ajan 2021–2024, eli aikaa yhteiskehittämiselle ja palautteeseen perustuvalle jatkokehittämiselle on varattu runsaasti. Yhteisöllisesti toiminnan mukaisesti koko yhteisön tuki ja osaaminen ovat kaikkien käytössä.

Toimintamalli

Kehittämisyhteisön toiminta rakentuu yhteisölliselle projektioppimiselle. Asetamme projekteille tavoitteet yhdessä mukana olevien oppimisyhteisöjen tarpeiden, opetussuunnitelman perusteiden sekä uusimman tutkimustiedon pohjalta.

Kehittämisyhteisön toiminnan yksi sykli kuvattuna suunnittelusta toteutuksen kautta arviointiin ja kehittämiseen.

Koulut ja päiväkodit testaavat tavoitteiden pohjalta yhdessä kehitettyjä pilottiprojekteja. Näitä kehitetään edelleen saadun palautteen perusteella.

Koko kehittämisyhteisö tapaa säännöllisesti LUMA-kehittämispäivillä esittelemään toisille kehittämistyön tilannetta ja tuloksia. LUMA-päivillä ryhmien kehittämiä malleja esitellään laajemmalle yleisölle.

Yhteistyön teemat

Kehittämistyöhön osallistuvat jakautuvat työskentelemään viiden alateeman parissa omiin ryhmiinsä. Nämä alateemat ovat ensimmäisellä kaudella:

  1. korkeakoulu-, tutkija- ja yritysyhteistyö
  2. luonto oppimisympäristönä
  3. projektioppiminen
  4. teknologiakasvatus, ohjelmointi ja matematiikka
  5. yhteisöllisyyttä tukevat mallit

Osallistujat

Täydennämme työryhmiä säännöllisesti avoimella haulla. Seuraa viestintäkanaviamme saadaksesi tiedon hakukierroksista.

 Työryhmissä ovat mukana seuraavat oppimisyhteisöt:

  • Espoon yhteislyseo
  • Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulu
  • Harjuniityn koulu
  • Hausjärven yläaste
  • Joutsan yhtenäiskoulu
  • Keminmaan lukio
  • Kimpisen koulu
  • Kivirannan koulu
  • Lappeenrannan Lyseon lukio
  • Lastentalo Mukulax
  • Lyseonpuiston lukio
  • Messukylän koulu
  • Miinanhelmen päiväkoti
  • Moision päiväkoti
  • Munkkiniemen yhteiskoulu
  • Mäntsälän lukio
  • Mäntän lukio
  • Niittyahon päiväkoti
  • Novida lukio, Loimaa
  • Nyhkälän koulu
  • Pilke Englantilainen Leikkikoulu
  • Päiväkoti Piilometsä
  • päiväkoti Satulinna
  • Rovaniemen kristillinen koulu
  • Ruoveden lukio
  • Salon lukio
  • Sammonlahden koulu
  • Satamapuiston päiväkoti
  • Schildtin lukio
  • Sipoon lukio
  • Sääksjärven yläkoulu
  • Taipalsaaren Kirkonkylän koulu, esiopetus
  • Vilppulan yhteiskoulu
  • Vilppulankosken koulu
  • Vuorenmäen koulu
  • Ylikylän koulu

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa LUMA-keskus Suomen valtakunnallista tehtävää.