LUMA-päivät opettajille

Läs mer om LUMA-dagarna på svenska.

Kansalliset opettajien LUMA-päivät järjestetään 20. kerran elokuussa 14.–15.8.2024 Turussa. Ohjelma koostuu kansainvälisen LUMA-opetuksen tapahtuman, Science on Stage -festivaalien, avoimista ovista ja torstain mielenkiintoisista ja monipuolisista työpajoista. Ilmoittautuminen on nyt auki. Voit osallistua vain toisena päivänä tai tulla piipahtamaan yhdessä työpajassa. Tapahtuma on maksuton ja ohjelmaa on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ohjelma 2024

Keskiviikko 14.8. 

Paikka: Turun Ammattikorkeakoulu, Kupittaan aseman vieressä. Osoite: Joukahaisenkatu 3, Turku 

Keskiviikkona LUMA-päivien ohjelmassa on kansainväliseen Science on Stage -messutapahtumaan tutustumista. Messutapahtumaan saapuu yli 350 kansainvälistä opettajaa yli 35 eri maasta, pääosin Euroopasta. Tule oman kollegasi kanssa tutustumaan eri maiden parhaisiin opetuskäytänteisiin. Tapahtumassa on esillä 270 opetuskäytännettä, joista 30 on Suomesta. Luvassa on verkostoitumista erilaisissa työpajoissa, luennoilla ja messupisteiden äärellä.

8.30–9.00 Ovet avautuvat ja rekisteröityminen

9.00–10.00 Pääpuheenvuoro auditoriossa

10.00–17.15 Messuosastot auki – tervetuloa!

13.30–14.30 Työpajoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

17.15–18.00 Loppupuheenvuoro auditoriossa

Torstai 15.8.

Paikka: Aurum-rakennus, Henrikinkatu 2, Turku. Sisäänkäynti vain pääovesta Henrikinkadulta.

Torstaina ohjelmassa on monipuolisia työpajoja eri LUMA-opetuksen aiheista, tutustumista Turun yliopiston Lounais-Suomen LUMA-keskuksen sekä Åbo Akademin Skolresursin tiedekasvatukseen sekä vierailukäyntejä mm. Avaruuspuisto Väisälään ja kuvankauniiseen Ruissalon kasvitieteelliseen puutarhaan. 

9.00–9.30 Avajaispuheenvuoro

9.30–11.00 Työpajat 1 Klikkaa avataksesi haitarivalikon työpajoista

Väriaurinkokenno

  • Kohderyhmä: Lukion LUMA-aineiden opettajat
  • Kouluttajat: Reetta Kyynäräinen ja Sanna Launiainen, Lounais-Suomen LUMA-keskus
  • Miten saada opiskelijat osallistumaan nykyaikaisesta energiantuotannosta? Kotien katoilta löytyy nykyään enemmän ja enemmän aurinkopaneeleita, mutta niiden toiminta saattaa olla hämärän peitossa. Tässä työpajassa perehdytään ensin lyhyesti aurinkokennoihin yleisesti, ja sitten rakennetaan oma pieni väriaurinkokenno ja lopulta vielä testataan sen toimintaa!

Muuttolintujen kevätsovellus opetuksessa 

  • Kohderyhmä: Ylä- ja alakoulun opettajat
  • Työpajan vetäjä: Anniina Koliseva, tiedekasvatuksen asiantuntija, Digitaalinen kansalaistiedekeskus -hanke, Jyväskylän yliopisto
  • Oppilaat kansalaistieteilijöinä? Opettaja, tule kuulemaan, kuinka hyödynnät Muuttolintujen kevät -sovellusta opetuksessasi! Suosittu Muuttolintujen kevät -sovellus sopii loistavasti myös opetuskäyttöön. Sovelluksen ympärille on suunniteltu opetuspaketteja koulujen hyödynnettäväksi. Opetuspaketit soveltuvat sekä ala- ja yläkouluun. 

Tekoälyn taika käytännössä

  • Kohderyhmä: matematiikan aineenopettajat ja muut yläkouluissa ja toisella asteella matematiikkaa opettavat
  • Kouluttaja: Laszlo Major, Lounais-Suomen LUMA-keskus
  • Tule mukaan löytöretkelle koneoppimisen maailmaan! Tekoäly puhuttaa nykyään erityisen paljon, mutta opettaja saattaa olla hukassa siitä, miten aihetta lähestyä koulussa. Tämä työpaja tarjoaa siihen yhden ratkaisun. Pajassa käydään läpi perusteita tekoälyn toiminnan takana ja rakennetaan munakennoista tai vessapaperirullahylsyistä tehty ’tietokone’, joka oppii pelaamaan Hexapawn-nimistä yksinkertaistettua shakkia. Tämä työpaja antaa oivallisen mahdollisuuden kurkistaa koneoppimisen kulisseihin, ymmärtää, miten koneet oppivat ja kehittyvät, ja antaa yhden konkreettisen esimerkin siitä, miten tekoälyä voi helposti käsitellä ja havainnollistaa koulussakin hyvin yksinkertaisilla materiaaleilla.

Den virtuella lärmiljön: Hur kan VR-teknologin implementeras i undervisningen i naturvetenskaper? (SVE)

  • Målgrupp: Ämneslärare i matematik/fysik/kemi åk7-9 samt gymnasiet
  • Workshoppsdragare: Lisa Asplund
  • Workshoppen fokuserar på att introducera användningen av virtual reality (VR) som ett pedagogiskt verktyg. Under eftermiddagen kommer deltagarna att få ta del av praktiska sätt som VR kan implementeras i undervisningssammanhang och diskutera kring vilka möjligheter och utmaningar som finns kring denna teknologiska utveckling som sker i undervisningen.

11.00–12.00 Lounastauko

12.00–13.30 Työpajat 2 Klikkaa avataksesi haitarivalikon työpajoista

Luomoavat luonnonvärit – monialainen, tiedettä, taidetta ja historiaa yhdistävä projekti

  • Kohderyhmä: kaikki aiheesta kiinnostuneet
  • Kouluttaja: Matleena Tuomisto, Lounais-Suomen LUMA-keskus
  • Luonnonvärit on yksi teema, josta saa helposti kieliä lukuunottamatta lähes kaikkia oppiaineita yhdistävän projektin. Projekti sopii myös mille ikäluokalle tahansa, koska siihen on helppo lisätä yksityiskohtaisempaa, hyvinkin syvällistä tietoa, mutta jonka perusteista ihan pienimmätkin pystyvät saamaan paljon iloa irti. Lounais-Suomen LUMA-keskus tarjoaa luonnoväripajaa yhtenä kouluvierailumahdollisuutena, mutta sisällöt on helppo toteuttaa myös itse koululla. Tule kuulemaan lisää valmiin pajan sisällöstä ja pohtimaan, miten pystytte helposti soveltamaan sitä omalla koululla. Kysyttävää? Laita viestiä hemtuo((at))utu.fi

LUMAa virtuaalitodellisuudessa

  • Kohderyhmä: lukio-opettajat
  • Kouluttaja: Maiju Rintakumpu, Suunnittelija, Junior University
  • VR-lasien avulla tutustutaan matematiikan, fysiikan, biologian ja kemian sisältöihin. Materiaali on tehty 14-18 vuotiaiden STEAM-aineiden opetuksen tueksi kansainvälisessä Virion-hankkeessa. Matematiikassa tutustutaan geometriaan, biologiassa soluihin, kemiassa alkuaineisiin ja fysiikassa seikkaillaan pakohuoneessa. Osa-alueita on neljä, yhden virtuaalitodellisuuden sisällön läpipelaaminen kestää noin 20 minuuttia.

Värikästä elintarviketekniikkaa

  • Kohderyhmä: yläkoulun ja lukion LUMA-aineiden opettajat ja muut kiinnostuneet
  • Kouluttaja: Marika Kalpio ja Niina Kelanne
  • Haluatko tutustua tekniikan alaan elintarviketekniikan näkökulmasta? Oletko miettinyt, että ruuan ulkonäkö on usein ensimmäinen asia, johon kiinnitetään huomiota arvioitaessa ruuan maittavuutta tai, että tietyt värit yhdistetään tiettyihin aromeihin? Terveysvaikutuksista ja luonnollisuudesta johtuen elintarviketeollisuus on yhä kiinnostuneempi käyttämään luonnon värejä, mutta joskus niiden pysyvyydessä on haasteita, joita elintarviketieteissä ratkotaan. Lyhyen asiantuntija-alustuksen jälkeen pääset itse halutessasi testaamaan aistejasi värikkäiden elintarvikenäytteiden parissa.

Halloween Escape (SVE) 

  • Målgrupp: Klasslärare åk5-6, ämneslärare i matematik/fysik/kemi åk7-9 samt gymnasiet
  • Workshoppsdragare: Nina Aspegrén
  • I workshoppen presenteras ett escape room där deltagarna parvis löser uppgifter. Storyline: Ett spöke har stulit allt Halloweengodis och deltagarnas uppgift är att lösa problemen och skaffa ledtrådar till koden för att sedan kunna komma åt det inlåsta godiset. Uppgifterna i Escape-rummet tränar kunskaper i ekvationssystem (åk 9), men Escape room-konceptet går även att tillämpa på annat innehåll. Uppgifterna är både analoga och digitala, så egen dator behövs.

14.00–15.30 Työpajat 3 Klikkaa avataksesi haitarivalikon työpajoista

Puhutko matikkaa? – kielentämisestä tukea matemaattiseen ymmärrykseen

  • Kohderyhmä: matematiikkaa opettavat peruskoulussa ja toisella asteella (matematiikan aineenopettajat, luokanopettajat, erityisopettajat, resurssiopettajat)
  • Kouluttajat: Alisa Uusi-Kilponen, KM: luokanopettaja ja matematiikan aineenopettaja, Helsingin yliopisto; Eveliina Hietakymi, FM: matematiikan ja maantieteen aineenopettaja, Helsingin yliopisto 
  • Miten tukea ja edistää oppijoiden intoa ymmärtää matematiikkaa kielentämisen keinoin? Työpajamme pureutuu tähän kysymykseen tarjoten tutkimusperustaista tietoa siitä, kuinka matemaattista ajattelua voidaan ilmaista neljän kielen mallin avulla varmistaen matemaattisen osaamisen rakentuminen käsite- ja menetelmätiedon varaan. Asiantuntija-alustuksen jälkeen pääset itse kokeilemaan käytännön ideoita oppimista tehostavista sekä toimintaan ja matikkapuheeseen aktivoivista harjoituksista matematiikan oppitunneilla.  Työpajan sisällöt on suunnattu matematiikan opetukseen peruskoulussa ja toisella asteella. Työpajan järjestää LUMA-keskus Suomen LUMATIKKA+ -ohjelma.

Screw it, hack it, launch it! (ENG/FIN/SWE)

  • Kohderyhmä: alakoulun, yläkoulun ja lukion opettajat
  • Kouluttaja: Christian Ahläng
  • Etsitkö uusia tapoja käsitellä avaruutta opetuksessasi? Tule ruuvaamaan satelliitti osiin, rakentamaan paperiraketti tai etsimään eksoplaneettaa! Työpajassa saat tutustua materiaaleihin ja haasteisiin, joita ESERO Finland –verkosto tarjoaa oppilaille ja opiskelijoille kaikilla tasoilla. Do you want ideas on how to include space in your teaching? Come take apart a satellite, build a paper rocket, or hack an exoplanet! In this workshop, you get to test a number of materials and challenges from the ESERO Finland network for students/pupils of all ages. Är du nyfiken på hur du kan inkludera rymden i din undervisning? Kom och skruva isär en satellit, bygg en pappersraket eller sök en exoplanet! Under workshoppen får du testa på olika material och utmaningar från ESERO Finland-nätverket för elever och studerande på alla stadier

Global Learning – The Impact of International Scholar Projects

  • Kohderyhmä: kaikki aiheesta kiinnostuneet
  • Kouluttaja: Ryhmä romanialaisia opettajia
  • Global Learning: The Impact of International Scholar Projects is an in-depth workshop that explores how international academic collaborations profoundly benefit student development. This workshop delves into the ways global projects enhance academic performance, foster cultural awareness, and develop essential skills.

Vierailukäynnit iltapäivällä

14.00–17.00 Vierailu Kaarinassa sijaitsevaan Avaruuspuisto Väisälään (FIN/ENG)

  • Vierailulla Avaruuspuisto Väisälään päästään tutustumaan Kaarinassa sijaitsevaan entiseen Tuorlan observatorioon. Observatoriokierroksen aikana pääset esimerkiksi tutustumaan kalliotunneliin ja Suomen suurimpaan kaukoputkeen, sekä kierroksen aikana kerrotaan yleisesti tähtitieteen tutkimuksen vaiheista Suomessa. Avaruuspuistossa on myös planetaario, jossa vierailun yhteydessä pääsee nauttimaan planetaarioesityksestä. Vierailuun sisältyy bussikuljetus Kaarinaan ja takaisin.
  • Ilmoittaudu vierailukäynnille tällä lomakkeella.

14.00–17.00 Vierailu Ruissalon Turun yliopiston kasvitieteelliselle puutarhalle (FIN/ENG)

  • Kasvitieteellinen puutarha Ruissalossa on osa Turun yliopiston biodiversiteettiyksikköä ja suosittu vierailukohde niin paikallisille kuin matkailijoillekin. Puutarhan ulkopuutarhasta löytyy niin satoja vuosia vanhoja tammia, koristekasvit kukkineen kuin lummelampikin. Kasvihuoneissa pääsee nauttimaan erilaisista ilmastoista trooppisista sademetsistä aavikoille. Vierailuun kuuluu kierros kasvihuoneilla ja bussikujetus. 
  • Ilmoittaudu vierailukäynnille tällä lomakkeella.

15.30–17.00 Tutustumista Turun yliopiston eläinmuseolla (FIN/ENG)

  • Turun yliopiston eläinmuseo avaa ovensa LUMA-päivien osallistujille pajojen jälkeen loppuiltapäiväksi.
  • Ei vaadi erillistä ilmoittautumista.

Kenelle LUMA-päivät on suunnattu?
  • LUMA-aineita (matematiikka, luonnontieteet, teknologia, ympäristöoppi) opettaville ja laaja-alaisesta opetuksesta kiinnostuneille kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta yliopistoihin
  • varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja em. aineiden opettajaksi opiskeleville
  • LUMA-aineiden opettajankouluttajille, opetuksen tutkijoille ja kehittäjille eri puolilta Suomea
  • LUMA-keskus Suomen sidosryhmien edustajille
  • LUMA-keskus Suomen toimijoille eri puolilta Suomea.

Sinun kannattaa selvittää koulussasi, hyväksytäänkö osallistuminen VESO-koulutukseksi.