LUMA-päivät opettajille

Läs mer om LUMA-dagarna på svenska.

LUMA-päivät 2022 järjestetään Aalto-yliopistossa ma 13.6.– ti 14.6.2022. Tarjoamme monipuolista ohjelmaa teemalla Tulevaisuuden tekijät – tiedettä, taidetta, teknologiaa ja taloutta. Pääset myös kurkistamaan Aalto-yliopistossa tehtävään tuoreimpaan tutkimukseen esimerkiksi vierailukäyntien muodossa.

Ohjelmaan kuuluu tuttuun tapaan kiinnostavia puheenvuoroja, tiedekasvatukseen virittäviä työpajoja, verkostoitumista muiden opettajien kanssa sekä maanantain huipentava StarT-gaala. Osallistuminen on maksutonta, mutta ilmoittautuminen kannattaa, jotta varmistat pääsysi haluamiisi työpajoihin.

Lämmin kiitos kaikille LUMA-päivien osallistujille! Tapahtuman esityksiin voit palata tämän sivun Materiaalit -osiossa.

Järjestämme ohjelmaa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Ohjelmanumero järjestetään lähtökohtaisesti sillä kielellä, jolla sen kuvaus on kirjattu ohjelmaan. Ohjelma päivittyy kevään aikana.

#LumaPäivät @LumaSuomi

Valmiit ohjelmapolut

Saapuminen ja majoitus

Keynote-puheenvuorot

Veli-Matti Vesterinen.

Veli-Matti Vesterinen
Science education in the time of crisis – The role of teacher and student agency

Maanantaina 13.6 kello 12.30-13.15



Emma Frans.

 

Emma Frans
Hur vaccinerar vi oss mot infodemin?

Tiistaina 14.6. kello 9.00-11.00



LUMA-päivien ohjelma

LUMA-päivien ohjelma pdf-tiedostona

Maanantaina 13.6.


9.00-11.00 Ilmoittautuminen

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

11.15 – 11.20 Avaussanat johtaja Ilkka Tittonen & päällikkö Veli-Matti Ikävalko, Aalto-yliopisto Junior

11.20 – 11.30 Verkoston tervehdys, johtaja, prof. Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi

11.30 – 11.45 Tervehdys, vararehtori Petri Suomala, Aalto-yliopisto

11.45 – 11.55 Tanssikoulu DCA:n ja Haukilahden lukion yhteistyöesitys

11.55 – 12.05 Åbo Akademin tervehdys, Ronald Österbacka

12.05 – 12.30 Sidosryhmien tervehdyksiä: Leena Pöntynen, Teknologiateollisuus


Science education in the time of crisis – The role of teacher and student agency

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

FT, Yliopistonlehtori Veli-Matti Vesterinen, Turun yliopisto

With several ongoing crises including COVID-19 pandemic, war in Ukraine, social inequality, climate change and biodiversity loss, children and youth seem to facing an increasingly worrying future. The awareness of urgent global crises has also led the science education research community to re-evaluate the purpose and goals of science education. This can be seen, for example, in the various redefinitions of scientific literacy (e.g. ‘critical scientific literacy’ or ‘Vision III: science education for transformation’). This re-evaluation of purpose can also be seen in the way Finnish national core curricula for basic education and upper secondary education highlight multidisciplinary learning and transversal competences. However, we should understand curriculum as a dialectic process. The agency of the teachers and students are central for creating any lasting change. Thus, the focus of my presentation will be the experiences and needs of the teachers and the students involved in the current transformation of education. For example, the teachers often perceive themselves as curriculum implementers and sometimes struggle with the balance between the various curricular goals. The overloaded curricula cause tensions also for the students, as they are often expected to be passive recipients of knowledge as well as active subjects engaging in socio-political action. Based on my own and others’ experiences in sustainability and climate education, I will also discuss some potential ways to support teachers’ and students’ agency.


13.15-14.00 Tauko

Luentoja Aalto-yliopiston monialaisista toiminnoista ja tutkimuskohteista

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1) 14.00-14.45 Poikkitieteellinen radikaali luovuus Aalto-yliopistossa

Riikka Mäkikoskela, Head of Radical Creativity, Aalto-yliopisto


Aalto-yliopistossa meillä on kolme strategista lähestymistapaa kaikkeen, mitä teemme: yrittäjämäinen ajattelutapa, radikaali luovuus ja kestävyysratkaisut. Nämä ovat myös vahvuuksiamme. Vahvistamalla radikaalisti luovaa kulttuuria yhteisössämme voimme yhdessä vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja rakentaa kestävää tulevaisuutta meille kaikille. Radikaalin luovuuden kulttuuri rohkaisee riskinottoon, kannustaa kokeiluun ja oppii epäonnistumisista. Luovuus on välttämätön taito kehityksen ja muutoksen saavuttamiseksi. Nopeasti muuttuvassa maailmassa ja uusien haasteiden edessä luovat työskentelytavat ovat yhä tärkeämpiä työelämätaitoja.

14.45-15.30 FINIX-projekti: kestävämpää tekstiili- ja vaateteollisuutta rakentamassa

Kirsi Niinimäki, muodin tutkimuksen apulaisprofessori Aalto-yliopisto


Tekstiilin ja muodin ympäristöjalanjälki on huomattava, globaalit hankintaketjut monimutkaisia, ja kulutus ja jätemäärät kasvussa. Näiden ongelmien ratkaisu vaatii monitieteellistä lähestymistapaa, laajaa yhteistyötä eri toimijoiden välille, uutta tutkimustietoa ja sen nopeaa soveltamista suunnitteluun, teollisuuden prosesseihin ja business malleihin. Muutos kestävämpään tekstiili- ja vaateteollisuuteen vaatii radikaalia murrosta, ennakkoluulotonta luovuutta ja valmiutta uuteen ajatteluun. https://finix.aalto.fi/

ESERO Finland – Nosta opetuksesi uusiin korkeuksiin KitSatilla

ESERO Finland – Ta din undervisning till nya höjder med KitSat

Tila: Engine room, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Christian Ahläng, Skolresurs, Åbo Akademi
Jan Holmgård, Skolresurs, Sursik skola
Heidi Kouki, Tiedekeskus Heureka

Tiedätkö, miten satelliitti toimii ja miten voisit käyttää sitä opetuksessasi? Tule mukaan ja tutustu KitSatiin, joka on pieni mutta täysin toimiva satelliitti. Työpajassa saat purkaa ja koota satelliitin ja testata sen eri sensoreita. KitSat on erinomainen tapa antaa oppilaidesi tutustua elektroniikkaan ja avaruusteknologiaan. Ideoimme mielellämme kanssasi, miten juuri sinä voisit käyttää KitSatia opetuksessasi. Samalla sinulla on mahdollisuus tutustua ESERO Finlandin tarjoamiin luokkahuoneaktiviteetteihin ja maksuttomiin opettajan täydennyskoulutuksiin.

Vet du hur en satellit fungerar och vad man skulle kunna göra med en sådan i klassen? Kom med och bekanta dig med KitSat, en liten men fullständigt fungerande satellit! I workshoppen får du skruva isär och plocka ihop satelliten och testa dess olika sensorer. En KitSat är ett utmärkt sätt att låta dina elever bekanta sig med elektronik och rymdteknologi. Vi bollar gärna idéer för hur du kunde använda en KitSat i just din undervisning. Du har också möjligheten att bekanta dig med ESERO Finlands utbud av klassrumsaktiviteter och kostnadsfria lärarfortbildningar.

Pakopelejä, virtuaalivierailuja, virtuaalilabroja ja muuta materiaalia lukion luma-opetuksen rikastamiseen

Tila: Studio, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Kirsi-Maria Vakkilainen, apulaisrehtori, Otaniemen lukio
Milja Juola, projektikoordinaattori, Otaniemen lukio

Työpajassa tutustutaan lukion luonnontieteen valtakunnallisen kehittämistehtävän puitteissa tuotettuihin materiaaleihin, jotka ovat ilmaiseksi kaikkien käytettävissä ja tarjolla Lukemaverkosto.fi -sivustolla. Esittelyssä myös keväällä julkaistavia uutuuksia!

Är du på kartan? Att utnyttja geografiska informationssystem (GIS) i din undervisning

Tila: Stage, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Mats Braskén, resursperson, Skolresurs (LUMA-center ÅA), Universitetslärare i fysikens didaktik, (ÅA)
Jessica Sundman, Universitetslärare i geografins och biologins didaktik, ÅA

Att koppla samman insamlad data med var den är insamlad, är kärnan i alla geografiska informationssystem. Varje gång du använder Google maps drar du nytta av detta. Men hur gör man? Kom och lär dig grunderna i hur du och dina studerande kan kombinera kartor och data för att se världen på ett nytt sätt!

Monimuotoiset työtavat: Hybridiopetusta ja laaja-alaisuutta

Tila: Puuhamaa, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

klo 14.00-14.45, Eheyttävä ja laaja-alainen opetus
Oona Kiviluoto, projektisuunnittelija, LUMA-keskus Suomi
Reija Pesonen, koordinaattori, LUMA-keskus Suomi

Millaiset työskentelytavat tukevat eheyttävää ja laaja-alaista opetusta? Työpajassa tutustutaan projektioppimiseen, toiminnallisiin opintokäynteihin ja kokeellisuuteen. Tervetuloa kuulemaan myös LUMAn lumoa -täydennyskoulutuksista opettajille.

klo 14.45-15.30, Mitä on hybridiopetus? Työpaja uusille opettajille
Oona Kiviluoto, projektisuunnittelija, LUMA-keskus Suomi
Jasmin Välimäki, pedagoginen kehittäjä, MAOL ry

Työpajassa tutustutaan teknologian mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Työpaja on suunnattu erityisesti uusille opettajille, ja paikalla on MAOL Mentoritoiminnan opettajia jakamassa omia parhaita käytänteitään ja kokemuksiaan.

Koodin maailmat

Tila: Juniorlab, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Tomi Slotte Dufva, TaT, yliopiston lehtori, Aalto-yliopisto

Työpajassa tutustutaan digitaalisen koodin yhteiskunnallisia, kulttuurillisia ja ideologisia merkityksiä laajasti digitalisoituneessa maailmassa. Työpajassa luodaan omia ohjelmontikieliä ja mietitään miten ohjelmointikielen rakentuminen vaikuttaa sen luomiin mahdollisuuksiin.

Työpaja ei vaadi minkäänlaista ohjelmoinnin tuntemusta ja ohjelmointiin tutustaan kuvan ja äänen kautta, emme siis ohjelmoi emmekä istu näyttöpäätteen ääressä.

Työpaja antaa näkökulmia ohjelmointikielien muodostumisiin ja on sitä kautta hyödyllistä kaikille erilaisista lukutaidoista, kulttuurista ja yhteiskunnallista asioista kiinnostuneille.

Oral presentations, LUMAT Science Research Symposium

Tila: KE2, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Systems thinking in chemistry education in the context of sustainable development
Emmi Vuorio,
doctoral researcher, University of Helsinki


Attuning to geostories – Learning encounters with urban plants
William Smolander, doctoral researcher, University of Helsinki

Vierailukäynti:Kvanttitietokone

Kiertokäynti, lähtö tapahtuman infotiskiltä

Mikko Möttönen, Associate Professor (tenured) of Quantum Technology, Aalto-yliopisto

Quantum Computing and Devices (QCD) -ryhmä perustettiin virallisesti lokakuussa 2007, ja vuodesta 2012 lähtien tutkimusryhmämme tiloja on kutsuttu nimellä QCD Labs. Pidämme mielemme avoimina ja etsimme mielenkiintoisimpia ja lupaavimpia polkuja saavuttaaksemme tutkimuksen ja innovaatioiden maksimaalisen laadun ja tuottavuuden. Ohjelmassa on mukana kvanttitietokoneeseen tutustuminen.

Tutustu tutkimusryhmään tarkemmin


15.30 – 16.00 Kahvitauko

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

Gaala on StarT-kauden huipentava kansainvälinen palkintojenjakotilaisuus, jossa jaetaan International LUMA StarT Award- sekä International LUMA StarT Education Award-palkinnot. Jokainen gaalaan edennyt oppimisyhteisö edustajineen palkitaan myös kunniakirjoin StarT-kauden parhaimpana.


Tila: Otaniemen lukio (Tietotie 6)

17.30 Vapaaehtoiset kiertokäynnit Otaniemen lukiossa pienryhmissä
18.00-19.30 Kaupungin vastaanotto

Huom! Tapahtumaan on erillinen ilmoittautuminen. Ilmoittaudu mukaan tästä.



Tiistaina 14.6.

Hur vaccinerar vi oss mot infodemin?

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

Emma Frans, Lääketieteen tohtori, Karolinska instituutti, Ruotsi, radiojuontaja Sveriges Radio.

Emma Fransin ura vaikuttajana käynnistyi, kun hän perusti blogin vuonna 2013. Myöhemmin hänestä tuli myös aktiivinen Twitter-keskustelija. Vuoden 2020 tammikuussa hänen podcastinsa Hjärta & Hjärna (suom. Sydän & Aivot) näki päivänvalon Utbildningsradiossa. Ohjelmassa Frans ja toimittaja Maja Åström käyvät läpi erilaisia väittämiä kevyellä otteella. Ohjelma palkittiin vuoden radio-ohjelmana 2020.

Vuonna 2017 Emma Frans sai suuren journalistipalkinnon 2017 kategoriassa Vuoden ääni. Tuomariston perusteli valintaansa sillä, että hän taistelee viihdyttävästi faktaresistenssiä vastaan ja paljastaa tieteellisellä terävyydellä internetin sitkeitä myyttejä. Samana vuonna hänet palkittiin vuoden kansanvalistajana kyvystään jakaa tietoa humoristisella ja opettavaisella otteella, sekä oikoa tieteeseen liittyviä myyttejä ja väärinkäsityksiä. Vuonna 2019 hänet valittiin uudestaan vuoden kansanvalistajaksi muun muassa työstään disinformaatiota ja faktaresistenssiä vastaan. Vuonna 2018 hänet valittiin yhdeksi Ruotsin hallituksen kolmesta demokratialähettiläästä.

Emma Fransin puheenvuoro on ruotsiksi ja puheenvuoron kalvot ovat englanniksi. Tarjoamme osallistujille kuitenkin mahdollisuuden seurata puhetta myös simultaanitulkattuna suomeksi. Varaathan tätä varten itsellesi kuulokkeet sekä jonkin laitteen, jolla voit liittyä Zoom-ryhmäpuheluun (esimerkiksi puhelin ja kannettava tietokone).

Paneelikeskustelu: Tiedepääoma – Science Capital

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

Keskustelijat:
Kirsi Pulkkinen, pääsihteeri, Suomen tiedekeskukset
Emma Frans, MD, Karolinska institutet
Ronald Österbacka, professori, Åbo Akademi

Tiedepääoma on muutakin vain tiedon keräämistä ja varastointia. Se toimintakulttuuri, jossa tiedon ja tieteen soveltaminen on osa yhteiskuntaa ja aktiviisia valintoja. Lue tiedepääomasta lisää Mikko Myllykosken artikkelista. Paneelikeskustelu pidetään englanniksi.

11.00 – 12.00 Omakustanteinen lounastauko

Luentoja Aalto-yliopiston monialaisista toiminnoista ja tutkimuskohteista

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

Risto Sarvas, professori (professor of practise), Informaatioverkostojen koulutusohjelman johtaja

Laaja-alainen osaaminen on tulevaisuuden osaamista (myös opettajan työssä). Työelämä ja osaaminen eivät ole yksilölajeja, joissa onnistuminen mitataan arvosanoilla, kokeilla ja tenteillä. Kirjaoppineita ja suoristuskeskeisiä yksilöitä maailmassa riittää, mutta suurin tarve on ihmisille, jotka saavat asioita aikaan laajalla osaamisellaan. LOPS2021:n tuomat laaja-alaisuuden teemat ovat juuri sitä mitä maailma tarvitsee, ja ehkäpä myös opettajan omaa työtä ja työyhteisöä pitäisi tarkastella tulevaisuuden työn murroksessa.

Tuumasta toimeen! – konkreettinen ja toiminnallinen matematiikan perusopetus

Tila: Engine room, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Alisa Uusi-Kilponen, KM, luokanopettaja ja matematiikan aineenopettaja, Helsingin yliopisto
Eveliina Hietakymi , FM, matematiikan aineenopettaja, Helsingin yliopisto

Miten tukea ja edistää oppilaiden intoa ymmärtää matematiikkaa? Työpajamme pureutuu tähän kysymykseen tarjoten tutkimusperustaista tietoa ja käytännön vinkkejä konkretialähtöisistä oppimista tehostavista ja toimintaan aktivoivista harjoituksista matematiikan oppitunneilla. Työpajan sisällöt ovat suunnattu matematiikan perusopetukseen, mutta teoria on sovellettavissa myös muille asteille. Työpajan järjestää LUMA-keskus Suomi-verkoston koordinoima Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma LUMATIKKA. Lue lisää koulutuksesta.

Teknologiakasvatus: keksintöhaaste

Tila: Studio, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Maria Clavert, työelämäprofessori, Aalto-yliopisto
Hanna Aarnio, tohtorikoulutettava, Aalto-yliopisto

Työpajassa tutustutaan monialaiseen teknologiakasvatukseen keksintöhaasteen avulla. Haasteessa testataan suunnittelumenetelmiä, jotka soveltuvat teknologisen keksintöprosessin ohjaukseen esiopetuksesta korkea-asteelle.

Lärarens roll i infodemin

Tila: Stage, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Emma Frans, Med Dr, Karolinska Institutet, Sverige, programledare Sveriges Radio.
Jenni Vainio, Triin Gyllenberg, Anna Pomoell, resurspersoner i Skolresurs (LUMA-center ÅA).

Hur handleda elever och studerande att minska spridning av desinformation? Vad behöver våra elever och studerande för att kunna hantera desinformation? Hur kan vi i undervisningen lyfta fram vikten av ”vetenskapliga sätt att producera kunskap”? (LP2014 och GLP2019)
Kom med och diskutera lärarens roll i infodemin tillsammans med Emma Frans. Vi delar med oss material och idéer för undervisningen

Erilaiset oppimisympäristöt

Tila: Puuhamaa, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

12.00-12.45 Yritysyhteistyö opetuksen ja opinto-ohjauksen tukena

Laura Salkonen, asiantuntija, Tampereen yliopisto
Juho Tiainen, hankesuunnittelija, Itä-Suomen yliopisto

Miten koulussa opiskeltavat asiat näyttäytyvät työelämässä ja linkittyvät yrityksen työtehtäviin? Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan koulu-yritysyhteistyön malleista, parhaista käytänteistä ja saamaan ideoita oman opetuksen ja opinto-ohjauksen tueksi.

12.45-13.30 Digitaalinen lajintunnistus ja oppilaiden osallistaminen kansalaistieteeseen

Jussi Heinonen, projektitutkija, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö
Pentti Impiö, erikoissuunnittelija, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Maija Ihantola, suunnittelija, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto

Työpajassa esittelemme iNaturalist-lajintunnistussovelluksen, jota oppilaat voivat käyttää esim. lajintunnistukseen luonnossa ja omien havaintokokoelmien tekemiseen. Tekoäly auttaa tunnistuksessa. iNaturalist on maailmanlaajuinen kansalaistiedeprojekti ja sosiaalinen yhteisö. Sovelluksen avulla voi jakaa lajihavainnon (Kasvit, sienet, eläimet), havaintopaikan ja -ajan, ja muut käyttäjät auttavat tunnistuksessa. Havainnot tallentuvat Suomen lajitietokeskukseen. Työpaja on osa Kasviosta kansalaistiedettä -hanketta.

Matematiikkaa taitellen

Tila: Juniorlab, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Kirsi Peltonen, Mat.Dos., Helsingin yliopisto & vanhempi yliopistonlehtori, Aalto-yliopisto

Työpajassa taitellaan yksinkertaisia orgamimalleja ja tutkitaan niiden matemaattista ilmaisuvoimaa. Aikaisempaa kokemusta origameista ei edellytetä.

Oral presentations, LUMAT Science Research Symposium

Tila: KE2, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Reconfiguring human-nature relations through environmental art education – Potentials for transdisciplinary learning
Henrika Ylirisku,
university teacher, Aalto University

Developing sustainable teacher profession from the entrance to university to the classroom interactions
Eeva Haataja,
PhD, postdoc researcher, University of Jyväskylä

Vierailukäynti: Chemarts

Kiertokäynti, lähtö tapahtuman infotiskiltä

Tapani Vuorinen, Professori, Wood Chemistry, Aalto-yliopisto

CHEMARTSin tavoitteena on luoda uusia konsepteja biotalouteen yhdistämällä muotoilu, bisnesajattelu ja luonnonmateriaalitiede. Ohjelmaan kuuluun toiminnasta kertominen sekä tutustuminen ABIO-halliin ja CHEMARTS-laboratorioon.


13.30 – 14.00 Kahvitauko

Opettajankoulutuksen foorumi

Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)

Miten kansallinen LUMA-strategia tukee opettajankoulutusta? Tervetuloa keskustelemaan ja jakamaan opettajankoulutuksen parhaita käytänteitä ja malleja. Tilaisuus on suunnattu kaikille opettajankouluttajille ja opetuksen tukijoille. Puheenjohtajana tilaisuudessa toimii professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomen johtaja.

Pythonia pelillisesti

Tila: Engine room, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Veera Lupunen, opettaja, LUMATIKKA-kouluttaja, Helsingin yliopisto

Voisiko Pythonia oppia hauskasti ja helposti? Entä miten pelillisyyttä voidaan hyödyntää ohjelmoinnin opetuksessa? Työpajassa kurkistetaan tulevan, yläkoululaisille suunnatun Tie koodariksi -kurssin tehtäviin ja saadaan ideoita ohjelmoinnin alkeiden opettamiseen Pythonilla. Työpajan järjestää LUMA-keskus Suomi-verkoston koordinoima Matematiikan opetuksen ja oppimisen täydennyskoulutusohjelma LUMATIKKA. Lue lisää koulutuksesta lumatikka.luma.fi.

Hyviä käytänteitä ilmiöpohjaisen projektioppimisen toteuttamiseen
Good examples and practices for interdisciplinary project-based learning

Tila: Studio, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Outi Haatainen, projektipäällikkö, Helsingin yliopisto

Tule kuulemaan, miten oppimisyhteisöt varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ovat toteuttaneet ilmiöpohjaista projektioppimista StarT-ohjelman parissa. Lasten ja nuorten kanssa toteutettuja projektitöitä sekä omia hyviä opetuskäytänteitään esittelevät StarT-kilpailussa kansallisesti ja kansainvälisesti palkitut opettajat. Pajassa saat tilaisuuden myös jakaa omia kokemuksiasi.

The nationally and internationally awarded teachers of StarT competition will present their best practices for interdisciplinary project-based learning and innovative project made with children and youth from early childhood education to upper secondary school. You are also welcome to share your own experiences of project-based learning.

AI vadå?

Tila: Stage, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

Linda Mannila, FD, docent i datavetenskapens didaktik vid Åbo Akademi

Vad är AI? Kom med och lyssna in, diskutera och testa AI. Ta del av några konkreta exempel att testa och delta i en programmeringsövning där du får se hur stor betydelse bra data har för AI-lösningar i praktiken.

Opetusideoita kouluun vietäväksi

Tila: Puuhamaa, Design Factory (Betonimiehenkuja 5 C)

14.00-14.45 Miten toteuttaa opintokäynti?

LUMA-tiedeluokkien koordinaattorit

Työpajassa opit, miten luokkahuoneen ulkopuolisia oppimisympäristöjä voi hyödyntää osana laaja-alaista opetusta. Tule nappaamaan vinkkejä toiminnallisten opintokäyntien suunnitteluun ja järkestämiseen. Esimerkkeinä työpajassa tutustutaan LUMA-keskus Suomi -verkoston tiedeluokkiin.

14.45-15.30 Materiaaleja ja kokemuksia teknologian ja matematiikan opetuksesta

Heli Virtanen, FM ja DI,tiedekasvatuksen kehittäjä, Helsingin yliopisto

Lisäksi mukana osallistuneita opettajia ja LUMA-keskuksen väkeä

Syksyllä 2021 alkoi kehittäjäkoulujen teemaryhmä matematiikka ja teknologiakasvatus. Syksyn ja kevään aikana on saatu aikaan jaettavaa materiaalia, esimerkiksi liittyen Arduinolla rakenteluun ja murtolukuihin. Materiaalit ovat peruskouluun. Kehittäjäkoulujen opettajat sekä LUMA-keskusten henkilökunta kertovat lisää materiaaleista ja kokemuksista.

Kiertotalous ja tulevaisuuden materiaalit

Tila: Juniorlab, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Aalto-yliopisto Juniorin opiskelija-assistentit

Aalto-yliopisto Juniorissa kestävä tulevaisuus on sidottu teemana moniin työpajoihin. Nyt tarvitaan ratkaisuja ja innovatiivisia tulevaisuuden tekijöitä. Työpajassa tutustutaan Junior Labin toiminnallisten opintokäyntien sisältöihin, jotka liittyvät kiertotalouteen ja tulevaisuuden materiaaleihin. Hands-on osuudessa syvennytään Ioncell-tekniikkaan. Työpaja on osa Euroopan yliopistojen välistä EIT Raw Materials @ Schools– hanketta, jossa Aalto-yliopisto Junior on mukana.

Oral presentations, LUMAT Science Research Symposium

Tila: KE2, Kemiantekniikan korkeakoulu (Kemistintie 1)

Role of futures in sustainability education

Tapio Rasa, doctoral researcher, University of Helsinki

Environmental education in physics teaching – teachers’ ideas and practices from Finland

Eemeli Saari, M.Sc., University of Eastern Finland, and Mikko Kesonen, project researcher, University of Eastern Finland

Kiertokäynti: Aalto Design Factory

Kiertokäynti: lähtö tapahtuman infotiskiltä

Aalto Design Factory (ADF) on monialainen tuotesuunnittelu- ja oppimiskeskus, joka yhdistää opiskelijoita, opettajia, tutkijoita ja yritysmaailmaa. Pyrimme rakentamaan Aalto-yliopistolle uudenlaista intohimopohjaista oppimiskulttuuria.


Tila: A-sali, Kandidaattikeskus (Otakaari 1)


johtokunnan puheenjohtaja Jan Lundell, LUMA-keskus Suomi


Vaikeuksia valita? Katso valmiit tapahtumapolkumme:

Materiaalit

Tähän on koottu sellaiset esitysmateriaalit, joiden jakamiseen olemme saaneet luvan tapahtuman puhujilta ja työpajojen vetäjiltä:

Pakopelejä, virtuaalivierailuja, virtuaalilabroja ja muuta materiaalia lukion luma-opetuksen rikastamiseen
Lukema-työpaja Luma-päivillä (.pdf)

Matematiikkaa taitellen
LumaPäivät2022_ Kirsi Peltonen (.pdf)

Laaja-alainen osaaminen on tulevaisuuden osaamista (myös opettajan työssä)
LUMA-päivät Risto Sarvas 14.6.2022 (.pdf)

FINIX-projekti: kestävämpää tekstiili- ja vaateteollisuutta rakentamassa
Luma_paivat 13.6.2022_ Kirsi Niinimäki (.pdf)

Tuumasta toimeen! – konkreettinen ja toiminnallinen matematiikan perusopetus
2022-06-14 LUMA-päivät konkretia ja toiminnallisuus työpaja (.pdf)

Yritysyhteistyö opetuksen ja opinto-ohjauksen tukena
Yritysyhteistyö_LUMA_paivat_2022 (.pdf)

ESERO Finland – Nosta opetuksesi uusiin korkeuksiin KitSatilla / Ta din undervisning till nya höjder med KitSat
luma-paivat-kitsat (.pdf)

Teknologiakasvatus: keksintöhaaste
LUMA-paivat-2022-Clavert-et-Aarnio (.pdf)

Digitaalinen lajintunnistus ja oppilaiden osallistaminen kansalaistieteeseen 
Työpajan materiaali Mappassa

Pythonia pelillisesti
Pythonia-pelillisesti-LUMA-päivät-2022 (.pdf)

Saapuminen ja majoitus

Tästä kartasta voit katsoa, mistä löytyvät LUMA-päivien eri tapahtumaosiot Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella: Aalto-yliopiston kampuskartta (.pdf)

LUMA-päivät järjestetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella (Otakaari 1, Espoo). Otaniemi sijaitsee noin 10 kilometrin päässä Helsingin keskustasta, josta pääsee metrolla ja bussilla (52, 111, 510, 550 ja 555) suoraan kampukselle. Sinne on myös hyvät julkiset kulkuyhteydet muualta Espoosta sekä Helsinki-Vantaan lentokentältä. Täältä löydät kampuskartat sekä tarkemmat sijaintitiedot.

LUMA-päivien osallistujat voivat varata itselleen majoituksen aikavälillä 13.-15.6.2022 edullisemmalla hinnalla seuraavista Helsingin ja Espoon hotelleista. Huomaathan, että tarjoushinnat ovat voimassa 14.5.2022 klo 20.00 asti, mikäli meille varattu hotellikohtainen kapasiteetti ei ehdi täyttyä ennen sitä.

Valittavanasi on neljä hotellia:

  • Radisson Blu Espoo  (Otaranta 2, Espoo)
    • Sovittu majoitushinta: 139€/1hh/vrk ja 159€/2hh/vrk
  • Radisson Blu Seaside (Ruoholahdenranta 3, Helsinki)
    • Sovittu majoitushinta: 129€/1hh/vrk ja 149€/2hh/vrk
  • Original Sokos Hotel Presidentti (Eteläinen rautatiekatu 4, Helsinki)
    • Sovittu majoitushinta: 145€/1hh/vrk ja 165€/2hh/vrk
  • Original Sokos Hotel Vaakuna (Asema-aukio 2, Helsinki)
    • Sovittu majoitushinta: 135€/1hh/vrk ja 155€/2hh/vrk

Kenelle LUMA-päivät on suunnattu?

  • LUMA-aineita (matematiikka, luonnontieteet, teknologia, ympäristöoppi) opettaville ja laaja-alaisesta opetuksesta kiinnostuneille kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta yliopistoihin
  • varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja em. aineiden opettajaksi opiskeleville
  • LUMA-aineiden opettajankouluttajille, opetuksen tutkijoille ja kehittäjille eri puolilta Suomea
  • LUMA-keskus Suomen sidosryhmien edustaville
  • LUMA-keskus Suomen toimijoille eri puolilta Suomea

Kaikki osallistujat saavat LUMA-päivistä osallistujatodistuksen. Sinun kannattaa selvittää koulussasi, hyväksytäänkö osallistuminen VESO-koulutukseksi.

Huomaathan, että LUMA-päivien ohjelma yhdistyy samaan aikaan järjestettävän LUMAT-tutkimussymposiumiin. LUMAT-tutkimussymposiumin englanninkieliset tapahtumasisällöt ovat avoimia kaikille LUMA-päivien osallistujille. Lue tapahtumasta lisää tutkimusfoorumin sivulta (englanniksi).

Etsitkö aikaisempien LUMA-päivien materiaaleja? Voit tiedustella niitä osoitteesta luma-keskus@helsinki.fi .

Tapahtuman järjestää LUMA-keskus Suomi -verkosto. Olemme 11 yliopiston muodostama, tiedekasvatukseen keskittyvä verkosto.