LUMA-viikot oppimisyhteisöille

LUMA-viikoilla jaetaan oivaltamisen ja onnistumisen iloa! Kannustamme kaikkia oppimisyhteisöjä järjestämään viikoilla pienempää tai isompaa luonnontieteisiin ja matematiikkaan liittyvää toimintaa. Lukuvuonna 2022–2023 LUMA-viikkoja tullaan viettämään 1.2.–10.2.2022 teemalla 10 vuotta LUMA-toimintaa. Tarkempi ohjelma tullaan päivittämään tälle sivulle. Siihen saakka voit perehtyä tämän vuoden tapahtuman materiaaleihin.


Jakakaa oppimisyhteisönne aktiviteetit sosiaalisessa mediassa käyttäen aihetunnistetta #LUMAviikot ja tagaamalla meidät mukaan @lumasuomi . Jaamme viikkojen aikana onnistumisen iloanne somekanavissa ja palkitsemme luovimmat ideat yllätyspalkinnolla.

Materiaalia opetuksen tueksi 2022

Tutustu moderniin taiteeseen ja maalaa itse

LUMA-keskus Pohjanmaa tarjoaa LUMA-viikoille virtuaalisen taidetta ja kemiaa yhdistävän oppimateriaalin yhdessä Vaasassa sijaitsevan Kuntsin modernin taiteen museon kanssa. Ohjeet kokeiluihin löydät LUMA-keskus Pohjanmaan verkkosivulta.

Oppimateriaalin avulla tutustut myös Kuntsin modernin taiteen museon Gösta Diehlin (1899 – 1964)  Enemmän kuin kubisti -näyttelyyn. Videolla esitellään kaksi maalausta näyttelystä ja tarkastellaan kubistisen ja ekspressionistisen maalaustyylin piirteitä. Videolta löydät myös vinkit ja ohjeet siihen, miten voit itse tehdä omia vesivärejä! Oppimateriaalin avulla voitte myös tutustua ja tehdä kokeiluja siitä, millaisia upeita muutoksia hapan tai emäksinen liuos synnyttää punakaalin tai mustikan väriin. Tätä kemiallista reaktiota kutsutaan protolyysiksi. Yhdistä kemiaa taiteeseen ja havainnoi protolyysissa tapahtuvat värikkäät ja yllättävät reaktiot helpolla ja kiinnostavalla tavalla!

#kemia #taide #protolyysi #alakoulu #yläkoulu

Vaahtoavat värimaisemat

Vaahtoavan värimaiseman tekoa voit kokeilla helposti kotona yksinkertaisin välinein ja taideteoksen kanssa pääset käyttämään luovuuttasi. Vaan miksi väri alkavat vaahdota? Tarvikkeet ja työohjeen näet helposti videolta.

Videoon tästä.

#alakoulu #esiopetus #kokeilekotona #kemia 

ZAU-virtuaalikerho: Taidetta tieteen keinoin

Katsokaa ZAU-tiedekerhon teemakerta Taidetta tieteen keinoin. Kerhovideolla ohjeistetaan kolme helppoa työtä tiedettä ja taidetta yhdistelevää työtä: maitotaide, marmoripaperi ja vaahtomaali. Vinkki: Löydät videon kuvauskentästä aikaleimat, joiden avulla voit kelata videon haluamasi työn alkuun.

Videoon tästä

#alakoulu #esiopetus #kokeilekotona #kemia 

Luonnonvärit kuvataiteessa -opas

Tiesitkö, että luonnonvärejä voi käyttää kuvataiteisiin? Forssan Kuvataidekoulu on julkaissut Luonnonvärit kuvataiteessa oppaan, jossa esitellään luonnonvärien valmistusta sekä käyttöä. Katso myös tämä video, jolla esitellään, miten voit itse valmistaa luonnonvärejä esimerkiksi kurkumasta, spirulinasta ja mustikasta.Opas on toteutettu yhteistyössä Kemianluokka Gadolinin kanssa verkostomme LUMA2020-hankkeen aikana.

Tarkemmat ohjeet luonnonväreihin löydät oppaasta.

#alakoulu #yläkoulu #lukio #esiopetus #kemia #kuvataide

Aalto Junior: Geometriaa origameilla

Tiesitkö, että origameilla voi rakentaa geometrisia muotoja? Origamit tarkoittavat paperista taittelemalla muodostettuja esineitä. Origamissa käytetään usein neliönmuotoista paperia, jota saa vain taitella, ei leikata. Julkaisun origamit ovat muodoltaan Platonin kappaleita. Niitä rakentaessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota värien symmetriaan, jolloin lopputuloksesta tulee sopusuhtainen. Rakenna paperista origamiyksiköiden avulla kuutio ja tähtimäistetty oktaedri. Ohjeet on suunnattu alakouluikäisille, mutta työ sopii kaikille

Klikkaa tästä tutustuaksesi työohjeeseen (pdf).

#matematiikka #taide #alakoulu #yläkoulu #lukio

Matematiikka ja luovuus

Matematiikka on luova tieteenala, jonka moninaisuutta auttavat hahmottamaan taiteellisuus ja toiminnallisuus. Tehtäväpaketti on koostettu useiden LUMATIKKA-kurssien pohjalta, ja se tutustuttaa sinut matematiikan luovaan puoleen erilaisten tehtäväideoiden ja oppimista tukevien menetelmien avulla. Paketti tarjoaa opetustyösi tueksi ideoita niin varhaiskasvatukseen kuin toiselle asteelle.

Tehtäväpakettiin tästä

#matematiikka #taide #kehollisuus

Aalto Junior: Muovailuvaha

Tässä työssä tehdään itse muovailuvahaa, tutustutaan sen rakenteeseen ja muovaillaan oma merenalainen maailma. Työ on suunnattu alakouluikäisille ja nuoremmille.

Työohjeeseen tästä (.pdf)

#kemia #kokeilekotona #alakoulu #esiopetus

Virtuaali-Tiedepysäkki: Kromatografia

Videolla tutkitaan, mitä kromatografia on, ja teemme kromatografian avulla kauniita perhosia ja kukkia. Keksitkö muita askarteluja, joita voisi koristaa kromatografian avulla?
 
 
#alakoulu #esiopetus #kokeilekotona #kemia 
 

Virtuaali-Tiedepysäkki: Kapillaarikukat

Lähde mukaan tutkimaan kapillaari-ilmiötä ja askartelemaan avautuvia kukkasia! Jos sinulla on puhelin käytössä, niin ilmiöstä saat otettua myös hienoja videoita.
 
#alakoulu #esiopetus #kokeilekotona #kemia 
 

Luovaa ohjelmointia Scratchilla

Ohjelmointi on helppo yhdistää logiikkansa puolesta matematiikkaan, mutta siihen liittyy vahvasti myös luovuus ja ilmaisutaito. Esimerkiksi Scratchilla ohjelmoidessa jokaiseen peliin ja projektiin on helppo keksiä omat hahmot ja oma tarina. Erityisen luovaksi voi ryhtyä Linkki-tiedeluokan interaktiivista tarinamysteeriä tehdessä. Siinä mysteerin päähenkilö seikkailee erilaisissa ympäristöissä ja yrittää suorittaa peliin ohjelmoitua tehtävää. Seikkailu voi sijoittua yhtä lailla metsäretkelle kuin merirosvoaluksellekin, vain mielikuvitus on rajana!

Katso tästä toteutusesimerkki tarinamysteeristä

Tarinamysteerin ohje (.pdf)

Muita Scratch-ohjelmointiohjeita

#ohjelmointi #matematiikka #alakoulu #tietotekniikka #yläkoulu #Scratch

MAOL: Taidetta ohjelmoimalla 

Voiko ohjelmointi olla luovaa ja visuaalista? Tämä ohjelmointimateriaali sopii sekä yläkouluun, että lukioon. Tätä materiaalia voi käyttää esimerkiksi tietotekniikan oppitunnilla tai sitten oppiaineet ylittävänä projekteina myös muilla oppitunneilla tai teema-päivinä. Ohjelmointia voi käydä läpi joko lyhyesti tai laajasti.

Oppimateriaaliin tästä

#yläkoulu #lukio #ohjelmointi #tietotekniikka #matematiikka

Ohjelmoinnin alkeet – synttärikortti Scratchillä

Nyt tutustutaan graafisen ohjelmoinnin alkeisiin! Tämä virtuaalinen työpaja on suunnattu 3.-6. luokkalaisille ja kaikille lukutaitoisille, graafisen ohjelmoinnin alkeista kiinnostuneille lapsille. Työpajassa tutustumme Scratch-ohjelman alkeisiin koodaamalla animoitu synttärikortti.

Työpaja koostuu lyhyistä videoista, työohjeesta sekä sisältää koordinaatistoharjoituksen. Työpajan voi toteuttaa milloin itselle parhaiten sopii.

Tilaa työpajan materiaali tältä sivulta.

#alakoulu #ohjelmointi #Scratch #matematiikka

 

  • herättää kiinnostusta LUMA-aineiden (matematiikan, ympäristöopin, biologian, maantiedon/maantieteen, fysiikan, kemian, tietotekniikan ja teknologian) opiskeluun erilaisten aktiviteettien kautta
  • tehdä tunnetuksi alaa ja sen merkitystä yhteiskunnassa
  • kannustaa eri oppiaineita, kouluasteita ja kerhoja yhteistyöhön
  • tuoda esiin oppimisyhteisöissä toteutettavaa StarT-projektiopiskelua


Päiväkotien ja koulujen lisäksi tapahtumia voi järjestää muissa julkisissa tiloissa, kuten kirjastoissa, kaupoissa ja ostoskeskuksissa. Toivomme erityisesti, että ohjelmaa järjestettäisiin oppiainerajoja ylittäen sekä yhdessä vanhempien kanssa. Kannustamme kouluja ja päiväkoteja myös yhteistyöhön muiden tahojen, kuten järjestöjen ja yritysten kanssa. LUMA-viikkoja on vietetty Suomessa vuodesta 2004 alkaen. Viikkojen toteuttamiseen on osallistunut kymmeniä eri oppimisyhteisöjä ja yhteistyötahoja.


LUMA-viikkoja voit toteuttaa koulussasi esimerkiksi yhdessä oppilaiden, kollegojen, vanhempien tai yhteistyökumppanien kanssa! Voit myös kysyä alueellisilta LUMA-keskuksilta toteutusvinkkejä tai ohjelmaa kouluusi.

  • Tervetuloa oppimaan yhdessä StarT-tiedepolulleTiedepolku on yhteinen oppimisen kokemus, jossa tehdään yhdessä luonnontieteisiin ja matematiikkaan liittyviä aktiviteetteja, onnistutaan ja oivalletaan yhdessä. Polku on erinomainen toiminta esimerkiksi perheiden kerhoon tai vaikkapa vanhempainiltaan.
  • Kannustamme järjestämään pienen tai suuren StarT-päivän omassa oppimisyhteisössänne. Päivän tarkoituksena on jakaa tekemisen iloa omassa oppimisyhteisössä sekä esimerkiksi lasten ja nuorten vanhemmille. Mikäli oppimisyhteisössänne on tehty enemmän projekteja, on StarT-päivä oiva hetki valita parhaat projektit, jotka ilmoitatte ehdolle StarT-festareille.
  • Oulun yliopiston LUMA-keskus on julkaissut peli- ja materiaalipaketin, josta voi poimia tekemistä ja ideoita LUMA-viikon viettämiseen. Paketin painopiste on oppitunneille sopivissa LUMA-aiheisissa peleissä ala- ja yläkoulusta lukioluokille.
  • Järjestäkää koko koulun LUMA-juhla tai taidenäyttely, jossa esitellään LUMA-aineisiin liittyviä töitä
  • Pitäkää aamunavauksia LUMA-aineisiin liittyen
  • Kutsukaa läheisen koulun oppilaat tai opettajaopiskelijat vierailemaan kouluunne tai päiväkotiinne, järjestäkää yhdessä mukavia aktiviteetteja LUMA-aineisiin liittyen, vinkkejä löydät esimerkiksi Virtuaali-LUMA-sivuilta, jonne on koottu erilaisia aktiviteetteja ja materiaaleja ikäryhmittäin jaoteltuna
  • Kutsukaa LUMA-aloilla työskenteleviä vanhempia tai entisiä oppilaita vierailulle tai pyytäkää oppilaita haastattelemaan jotakuta LUMA-aineiden osaajaa
  • Vierailkaa itse esimerkiksi toisessa oppilaitoksessa, yrityksessä tai museossa ja tehkää niistä esimerkiksi postereita
  • Kirjoittakaa ja kuvatkaa LUMA-viikon tapahtumia esimerkiksi koulun verkkosivuille, lehtiin tai tiedotteisiin vanhemmille



Katso myös: