Valtakunnallisten LUMA-päivien 2018 ohjelma

tiistai 5.6.

Aika Aihe
 8.00 – 16.00 Ilmoittautuminen infopisteellä
10.00 – 14.00 Mahdollisuus tutustua näytteilleasettajien tarjontaan
10.00 – 10.30 Avaussanat
10.30 – 11.15 Avausluento: Mitä on tekoäly ja miten se vaikuttaa meidän kaikkien elämäämme (tallenne)
12.30 – 13.30 Avoin Tiedeteatteri: Kuinka tietokone ajattelee?
12.30 – 13.45 Pedagogisia kahviloita

  • Innostu lähiluonnon tarkkailusta kaupunkilajikokelman avulla
  • Mitä toivoisit työelämäyhteistyöltä?
  • Ohjelmointia monipuolisesti matematiikan opetuksessa
  • Paikkatieto hyötykäyttöön kouluissa
  • Scientix – Luonnontieteiden ja matematiikan opetuksen eurooppalainen yhteisö
  • Tekoälyn tulevaisuuteen valmistautuminen osana luonnontieteiden ja matematiikan opetusta
  • Tulevaisuustaitoja tiedeopetukseen
13.45 – 14.00 LUMA-aineita ja tanssia yhdistelevä esitys
14.00 – 16.00 Kansallinen & kansainvälinen StarT-gaala 2018 (tallenne)
16.00 – 16.30 Tilasto-olympialaisten Suomen kilpailun palkintojenjako

keskiviikko 6.6.

Aika Aihe
 8.00 – 16.00 Ilmoittautuminen infopisteellä
 9.00 – 15.30 Mahdollisuus tutustua näytteilleasettajien tarjontaan
 9.00 – 11.30 Tutustumiskäynti (sitova ennakkoilmoittautuminen)

  • Tutustuminen Tampereen yliopiston Kaupin kampukselle
 9.30 – 11.30 Tutustumiskäyntejä (sitova ennakkoilmoittautuminen)

  • Tutustuminen Tampereen teknilliselle yliopistolle
  • Tutustuminen yritykseen Insta Group
  • Tutustumiskäynti yritykseen Kalmar
10.15 – 11.30 Pedagogisia kahviloita

  • Auta minua oppimaan matikkaa, ope!
  • DESIGNSTEM-hanke: Sähköisiä työkaluja designin ja luonnontieteiden oppimiseen
  • Formatiivinen arviointi matematiikan ja luonnontieteiden opetuksessa (esitysaineisto)
  • Ilmastokasvatusta ratkaisukeskeisesti (esitysaineisto)
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Information and Communications Technology in Math, Science and Technology Education, Part 1
    • Some screenshots of IT lessons
    • Tools and Thoughts in Mathematics
    • Using ICT to Develop Pre-service Early Childhood Teachers’ Capacity to Notice Mathematics
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Design-Based Research in Math, Science and Technology Education, Part 1
    • Enhancing pre-service teachers’ mathematical knowledge for teaching through problem-based learning
    • Subject teachers’ views on a multidisciplinary science and math learning module
    • Supporting instructors to guide primary school students in the Pulmaario learning environment for math and programming activities
12.30 – 13.45 Pedagogisia kahviloita

  • Hyviä käytänteitä ilmiöpohjaisen projektioppimisen toteuttamiseen
  • Innostu matikasta missä ja milloin vain!
  • LUMA-aineiden osaamisella on merkitystä
  • Miten saada projektityöskentely luotevaksi osaksi matematiikan opetusta?
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Information and Communications Technology in Math, Science and Technology Education, Part 2
    • Supporting learning through mobile-aided interaction in an outdoor biology lesson
    • The use of Information and Communication Technology (ICT) as a metacognitive strategy for reconstructing basic chemistry concepts
    • 3D printing in chemistry education
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Design-Based Research in Math, Science and Technology Education, Part 2
    • Explorative, multidisciplinary learning continuums encouraging teachers in co-teaching
    • How do Pre-service Chemistry Teachers’ Views on Nature of Science Change During the Nature of Science Course?
14.00 – 15.15 Pedagogisia kahviloita

  • Kiertotalous tarvitsee LUMA-osaajia!
  • Matematiikkaa luovasti ja liikkuen
  • Opeta tilastoja posteritekniikan avulla
  • Pelissä yhteinen kaupunki! Monialaista kaupunkisuunnittelua videoiden avulla
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Information and Communications Technology in Math, Science and Technology Education, Part 3
    • Black boxes opened: Arduino in high school physics measurements
    • Electronic Examination in Mathematics Education, Descriptive Analysis
    • Innovation of Math Education in Estonia: Computer Based Statistics project
  • Kansainvälinen tutkimuskahvila: Design-Based Research in Math, Science and Technology Education, Part 3
    • Introducing design-based research for future chemistry teachers as a tool for supporting research-based chemistry teaching
    • 13 years old pupils self-evaluate mistakes in fraction sequence
15.30 – 16.00 Loppusanat & Palautekeskustelu