Nuorena herännyt innostus LUMA-aineita kohtaan voi kantaa pitkälle. Aalto Juniorin tiedekasvatusohjaajat Erlea Melgosa ja Sandra Hatakka innostavat nyt lapsia ja nuoria tieteiden pariin opintojensa lomassa – samoin kuin heidän edeltäjänsä aikoinaan innostivat heitä.
Tiedepäiviä ja opintokäyntejä
Hatakka opiskelee Aalto-yliopistossa Kemian tekniikan korkeakoulussa kuitu- ja polymeeriteknologiaa. Hän muistelee vierailleensa lukioaikana Aalto-yliopistossa.
– Pääsimme vierailujen aikana muun muassa erottamaan viherhiukkasia. Olin jo ehtinyt unohtaa vierailut, mutta ne palasivat mieleeni, kun aloitin Aalto Juniorilla assistenttina.
Orgaanista kemiaa samoin Kemian tekniikan korkeakoulussa opiskelevat Melgosa kertoo osallistuneensa lapsena ja nuorena useamman kerran tiedekasvatusaktiviteetteihin.
– Lapsena olen vieraillut tiedepäivillä sekä Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella että Heurekassa. Näissä muistan valmistaneeni ainakin superpalloja ja sokerisateenkaaria. Vanhempana vierailimme luokan kanssa kampuksella ja saimme kokeilla aspiriinisynteesiä. Olen sittemmin päässyt ohjaamaan samoja töitä Aalto Juniorissa toimiessani.
Innostavia kokemuksia tieteestä
Melgosa ja Hatakka kokevat toimivansa tiedelähettiläinä tiedekasvatusaktiviteetteja ohjatessaan.
– Tärkein tehtäväni on innostaa tieteiden pariin. Toivon, että vierailujen päätteeksi osallistujille jäisi positiivinen kuva paitsi Aalto-yliopistosta myös kemiasta ja luonnontieteistä yleensä, sanoo Melgosa.
Hatakka täydentää innostamisen olevan tärkeää ohjaustilanteissa. Opintovierailuilla asiat pyritään esittämään erilaisesta ja innostavasta näkökulmasta, jolloin kävijätkin innostuvat alasta. Osallistujia motivoivat erityisesti sellaiset työt, joissa he itse pääsevät kokeilemaan ja pohtimaan.
– Innostavaa kokeellista työskentelyä on mukavaa ohjata. Esimerkiksi erilaiset demonstraatiot jäävät usein ala-asteen oppilaille mieleen, ja siksi niitä on hauska tehdä. Ylemmille luokille on innostavaa ohjata sellaisia töitä, joiden aiheeseen on perehtynyt itse paremmin ja pystyy näin kertomaan niistä enemmän, Melgosa täydentää.
Samaistuttavia esikuvia tarvitaan
Molemmat korostavat tutkimuksen ja opiskelun olleen heidän lapsuudessaan osa arkea: Tieteestä on paitsi puhuttu kotona myös kannustettu selvittämään vastauksia pohdituttaviin kysymyksiin. Koulussakin on tuotu tiedettä lähelle arkea, kun molemmat ovat päässeet tutustumiskäynneille yliopistoon. Työtä kuitenkin tarvitaan yhä, jotta kaikenlaiset lapset ja nuoret voisivat kokea LUMA-aineet omakseen.
– Lapsena ja nuorena on tärkeää päästä tutustuman tieteen tekijöihin ja tieteeseen eri tavoin. Kun on nuoresta päässyt kokeilemaan tutkimista ja nähnyt, miten erilaisia ihmisiä tutkijoihinkin lukeutuu, voi ura luonnontieteiden parissa tuntua mahdolliselta myös itselle, korostaa Hatakka.
– Monimuotoiset esikuvat ja esimerkit ovat tärkeitä. Olen itse esimerkiksi ollut kiinnostunut historiassa toimineista tiedenaisista, sillä heihin on voinut samaistua, Melgosa kertoo.
Etenkin lapset suhtautuvat usein tiedekasvatukseen avoimin mielin. Asenteet tiedettä ja opintoja kohtaan eriytyvät heidän kokemuksensa mukaan vasta myöhemmällä iällä.
–Ala-asteella ei ole havaittavissa merkittäviä eroja asenteissa luonnontieteitä kohtaan tyttöjen ja poikien välillä. Erot tulevat esiin vasta teini-iässä. Meidän tulisi omassa toiminnassamme pyrkiä siihen, että kaikki tuntevat olevansa tervetulleita toimintaamme, jatkaa Melgosa.
Oma ala voi löytyä montaa reittiä
Kummallekaan heistä ei nykyinen opiskelupaikka ollut itsestäänselvyys vielä yliopistoon hakeutuessa. Hatakka ehti vaihtaa lukioaikana useasti mielipidettään tulevaisuuden opinnoista
–Olin kiinnostunut luonnontieteistä ja ajattelin soveltavan tutkimuksen sopivan minulle. Lopulta päädyin näillä perustein sekä innostavan kemian opettajan ansiosta hakemaan Aalto-yliopistoon. Omissa opinnoissani olen nauttinut siitä, miten uudet asiat limittyvät jo opitun kanssa ja oma osaaminen materiaaleista täydentyy, kertoo Hatakka.
Melgosa taas tiesi olevansa kiinnostunut työskentelemään lääketeollisuuden parissa, mutta pohti parasta koulutusohjelmaa oman kiinnostuksensa toteuttamiseen.
– Kun tuli aika hakea opintoihin, olin yhteydessä eri kouluohjelmiin ja kyselin niiden tarkemmista suuntauksista. Vastauksen perusteella päädyin hakemaan Aalto-yliopistoon. Opintoni orgaanisessa kemiassa yhdistelevät eri alojen tutkimusta kiinnostavasti ja tuntuvat yhteiskunnallisesti merkittäviltä, hän summaa.