Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

LUMAT Tutkimusseminaari 9.12.

9.12.2021 klo 14:0016:00

LUMAT-tutkimusseminaarin kuva, jossa on lamppu jonka sisällä kulkee yhdyspisteitä.

Tervetuloa LUMAT-tutkimusseminaariin torstaina 9.12. klo 14-16. Tutkimusseminaari pidetään tällä kertaa sekä suomeksi että englanniksi. Ilmoittaudu mukaan tästä saadaksesi linkin ZOOM-tapahtumaan.

Esitykset
Algoritminen ajattelu kemian opetuksen tukena (suomeksi)
Kemianlehtori Ari Myllyviita, Helsingin yliopisto

Abstrakti: ”Computational thinking” (CT) -käsitteestä ei ole olemassa mielekästä suomennosta, tietenkin riippuen siitä, miten käsitteen ymmärtää. Kirjallisuudessa, artikkeleissa on esiintynyt lukuisia suomen kielisiä käsitteitä, kuten esimerkiksi: ohjelmoinnillinen ajattelu, algoritminen ajattelu, laskennallinen ajattelu, ohjelmointi, luova ongelmanratkaisu.

Shute (2017) on määritellyt kuusi lähestymistapaa tai prosessia CT-käsitteen sisälle tai kuvaamaan miten CT-käsitettä voi soveltaa: 1) erittely, kokonaisuus muodostuu osista; 2) tiedon tiivistäminen, tiedon kerääminen ja analysointi, johdonmukaisuuksien (patterns) löytäminen ja mallintaminen; 3) algoritminen ajattelu, algoritmien suunnittelu; 4) virheenkorjaus (debugging); 5) iterointi ja 6) yleistäminen.

Kemiassa on pitkään vallinnut työmuotoja, jotka ovat vastanneet em. Shuten esittämiin haasteisiin. Kemian opetuksessa oppikirjasidonnaisuus on ollut tässä ongelma. Tässä esityksessä paneudutaan erityisesti kahteen lukion kemian opetuksen teemaan ja tutkimusalueeseen: kemiallisiin reaktioihin ja analyyttisen kemian spektroskopiaan. Voimmeko luoda jonkinlaisen algoritmisen mallin reaktiollisten reaktioiden tunnistamiseen ja luokitteluun? Miten IR-spektroskopiassa voimme ymmärtää johdonmukaisuudet spektreissä ja molekyylien rakenteissa?

Learning Computational Thinking in a Multi-Disciplinary STEAM Design Project in Middle School Makerspace (englanniksi)
ICT-koordinaattori Aleksi Markkanen, Kulosaaren yhteiskoulu & kuvataide ja LUMA-opettaja Erika Perttuli-Borobio,Kulosaaren yhteiskoulu

Abstrakti: How to design Multidisciplinary Learning Modules (MLMs) that foster the development of Computational Thinking (CT) skills? We will present our STEAM based approach that integrates visual arts and crafts in a maker context (e.g. Halverson and Sheridan, 2014). Students are engaged in using digital fabrication tools, such as 3D printing, vinyl and laser cutting paired with Computer Assisted Design (CAD), and vector graphics software tools to allow an interplay between traditional design and digital design tools and to promote a “creative computational thinking” approach.

The MLM is connected to the UN’s Agenda 2030 development goals. The students are introduced to a design brief for their maker project. The goal is to design and produce an interactive tote bag print that would convey their interpretation of the UN Agenda 2030 development goals. Within the bag is incorporated a micro:bit device that the students program; using various sensors (accelerometer, LDR, microphone, etc.) and outputs (LED, speaker, other tote bags via bluetooth, etc.).

Puheenjohtaja: Yliopistolehtori Jarkko Lampiselkä (Helsingin yliopisto)

Tiedot

Päivämäärä:
9.12.2021
Aika:
14:00 – 16:00
Tapahtumaluokka:
Kotisivu:
https://www.lyyti.fi/reg/LUMAT_Science_Research_Forum_2185

Tapahtumapaikka

Zoom
Suomi