Toiminnallisia LUMA-tuokioita lähieskareille Meritorin koulussa

Marraskuun 2013 valtakunnallisten LUMA-viikkojen aikaan Meritorin koulussa Espoossa tehtiin lähialueyhteistyötä, ja paikalle kutsuttiin iloisia ja innokkaita lähipäiväkotien eskariryhmiä tutustumaan LUMAan toiminnallisten tuokioiden merkeissä. Halukkaita eskariryhmiä oli enemmän kuin pystyttiin ottamaan vastaan.

Meritorin koulun Tutki– ja kokeile –aamupäiviä järjestettiin kuusi ja ne olivat kestoltaan 2 tuntia.

Jokaisena aamupäivänä koululle saapui aamuyhdeksältä n. 20-24 eskaria, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Toinen ryhmä teki ensin toiminnallista matematiikkaa liikuntasalissa ja toinen ryhmä työskenteli laboratorioluokassa. Välipalana tankattiin pipareita ja mehua, ja ryhmät vaihtoivat keskenään paikkaa.

Kokeellista kemiaa eskareiden kanssa

Laboratorioluokassa lapset pääsivät ohjatusti kokeilemaan tutkimusvälineitä ja tekemään pikkututkimuksia valkoiset työtakit päällä.

Aluksi tutkimme pienryhmätyönä pintajännitystä ja sen rikkoutumista maidon, elintarvikevärin ja Fairy-tiskiaineen avulla. Tämän jälkeen jokainen lapsi pääsi itse opettelemaan pipetointia ja tutkimaan pesuaineen, sitruunan, leivinjauheen ja etikan happamuutta punakaalimehun avulla. Lapset saivat yllätyksekseen muutettua punakaalimehun värin pinkiksi tai vihreäksi vain yhtä ainetta lisäämällä.

Suurimman yllätyksen tuotti leivinjauheen aiheuttama kuohunta yli tutkimuskennon laitojen! Yhteisenä tutkimuksena tehtiin tulivuori etikan, Fairyn ja ruokasoodan avulla. Näiden tutkimusten jälkeen siirryimme vesitutkimushuoneeseen, jossa jokaisen lapsen piti itse saada muovailuvahapallo kellumaan vesiastiassaan. Kun muovailuvahalaiva oli valmis, alettiin testaamaan montako lasikuulaa oma laiva jaksoi kantaa lastina.

Toiminnallista matematiikkaa liikuntasalissa

Alkulämmittelynä heitettiin noppia. Nopan osoittaman silmäluvun mukaisesti tehtiin liikunnallisia liikkeitä, vatsoja, taputussarjoja, hyppyjä jne.

Ensimmäisessä varsinaisessa tehtävässä mietittiin, mitä tarkoittaa käsite kitka. Hernepussia heitettiin maata pitkin ja yritettiin saada se pysähtymään mahdollisimman lähelle sovittua viivaa. Opittiin, että kitka vastustaa liikettä. Tämän jälkeen sama toistettiin sählypallon kanssa. Opittiin, että hernepussi liukuu, mutta pallo pyörii. Pallo oli vaikeampi saada pysähtymään kuin hernepussi.

Toinen tehtävä oli parityöskentely, jossa palloja heitettiin ämpäriin, onnistumiset laskettiin ääneen ja kokeiltiin erilaisia heittotyylejä.

Kolmannessa tehtävässä harjoiteltiin mittaamista ja ryhmässä toimimista. Pituushyppyä mitattiin mittanauhalla. Metrimitalla mitattiin pidempiä etäisyyksiä niin, että metrimittaa piti aina siirtää eteenpäin ja sormella piti pitää merkkiä lattiassa.

Eskariopettajien palautekyselyn vastausten mukaan lapset olivat innostuneet LUMA-tutkimuksista todella paljon, ja jotkut olivat jatkaneet niitä niin eskarissa kuin kotonakin!

Tehtäviä pidettiin juuri sopivina, ja sekä tyttöjä että poikia kiinnostavina. Erityisen mieluisana lapset pitivät koetta, jossa tehtiin muovailuvahasta vene, joka kantoi kuulia.

Sitä pidettiin myös hyvänä, että tarjosimme erilaisia tehtäviä. Osa lapsista oli kertonut, että toiminnallinen matematiikka oli kivointa ja osa taas piti enemmän kemiallisista kokeista.

Myös vanhemmat olivat kiitelleet, kun lapset olivat kotona kertoneet tutkimuksista yms. Joku lapsi oli jopa sanonut vanhemmilleen, että haluaisi meidän kouluun, vaikka se ei olekaan hänen lähikoulunsa. Aamupäivä oli eskarien opettajien mukaan juuri sopivan pituinen ja vaihdos salista laboratorioluokkaan katkaisi tekemisen sopivasti.

Tutki ja kokeile -aamupäivää pidettiin hyvin organisoituna. Eskarien opettajat kokivat myös saaneensa meiltä ideoita omaan työhönsä. Palautteessa toivottiin lisäksi, että järjestäisimme näitä pajoja joka syksy eskarilaisille.

Mikäli järjestämme näitä toiminnallisia LUMA-tutustumisia jatkossakin, tavoitteemme on ensi kerralla ottaa koulumme oppilaita mukaan ohjaamaan eskareita.

Teksti ja kuvat: Annukka Sukselainen.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail