LUMA-kiertue innosti koululaisia ja opettajia ohjelmointiin

LUMA-keskus Pohjanmaa järjesti syksyn aikana Sphero robottipallo -kiertueen Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Kiertueen tavoitteena oli innostaa oppilaita ja opettajia graafisen ohjelmoinnin pariin ja kertoa tulevaisuuden megatrendeistä digitalisaatiosta ja robotisaatiosta. Keskuksen työntekijät Hanna Hankaniemi, Maarit Mäkelä ja Saana Söderlund vierailivat syksyn aikana viidessä eri alakoulussa.

Oppitunnin aikana tutustuttiin ohjelmoinnin merkitykseen, graafiseen ohjelmointiin Sphero-robottipallojen avulla ja tehtiin tehtäviä, joissa vaadittiin ohjelmointitaitoja, matemaattisia taitoja, keskittymiskykyä, tarkkuutta ja luovuutta. Myös pari- ja ryhmätyötaitoja harjoiteltiin tehtävien avulla.

Kokemukset robottipallojen graafisesta ohjelmoinnista olivat myönteisiä. Oppilaat ja opettajat innostuivat tehtävistä. Monelle opettajalle aihe oli uusi. Kauhavan Ruotsalan koulun opettajien Marianne Sippolan ja Catherine Uusimaan mielestä oppitunti oli innostava ja monipuolinen.
– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun saatiin olla tällaisessa koulutuksessa. On ollut erittäin mukavaa. Lapset tykkäsivät tosi paljon. He olivat todella innokkaasti mukana, ja mekin opettajat saatiin kokeilla ja innostua, Catherine kertoo.

Kauhavan Pernaan koulun opettajan Paula Risikon mukaan oli hienoa saada koululle vierailijoita, koska koulujen määrärahat liikkumiseen ovat aika pienet. Kurejoen Ylikylän koulun opettaja ja rehtori Ari Anttila oli myös innostunut ohjelmoinnista ja näki vierailun arvokkaana esittelynä tulevaisuuden työelämätaidoista.

Oppitunnin lopuksi pelattiin suuren suosion saanutta Kuuma peruna –leikkiä, jossa robottipallo on ohjelmoitu ”kuumaksi perunaksi”. Leikki oli monen oppilaan ja opettajan mielestä hauskaa ja mukaansa vievää.

Kiitos kaikille Sphero -ohjelmointikiertueelle osallistuneille kouluille! Kiertue järjestetään maakunnan kouluille taas syksyllä 2020. Katso video Sphero –robottipallon ohjelmointikiertueesta kouluilla LUMA-keskus Pohjanmaan
YouTube -kanavalta.

Kirjoittajat: Saana Söderlund ja Maarit Mäkelä

Graafiseen ohjelmointiin ja tehtäviin tarvittiin Sphero –robottipallo, tabletti, mittanauhateippi ja asteympyrä. Kuvaaja: Saana Söderlund

Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail