Vuoden 2011 LUMA-koulut esittäytyvät: Opettajalähtöistä LUMA-toimintaa Järvenpään lukiossa

Vuoden LUMA-koulut palkittiin Tampereella huhutikuussa. Toisen asteen koulujen sarjan voiton vei Järvenpään lukio, jonka LUMA-toiminnan keskiössä ovat innokkaat opettajat ja innostavat opetusmenetelmät, joita on helppo toteuttaa koulun laadukkaissa tiloissa.

Järvenpään lukiossa ei ole varsinaista LUMA-painotusta, mutta matemaattis-luonnontieteellisten aineiden laadukkaaseen ja innostavaan opetukseen on panostettu. Tämä panostus lähtee ennen kaikkea opettajista itsestään.

“Opettajien kiinnostus kouluttautua ja opettaa kokeellisuuden kautta. Projektit, opettajien halu käyttää aikaansa oppimateriaalin tuottamiseen ja opetuksen kehittämiseen, sekä tilat ja välineistö, jotka ovat on erittäin hyvässä kunnossa”, pohtivat Järvenpään lukion kemian opettajat Titta Hurme ja Maija Mäntykangs, mistä koulun menestyksekäs LUMA-toiminta on lähtenyt liikeelle.

Järvenpäässä opiskelijoiden kiinnostuneisuutta tuetaan muun muassa kokeellisuuden kautta, jonka toteuttamisessa on apua hyvin varustelluista ja toimivista laborointiluokista mittatietokoneineen ja riittävine välineineen ja ennen kaikkea asiasta innostuneine opettajineen. “Toimivat luokkatilat varusteineen mahdollistavat erilaisten opetusmetodien käytön.”

Hurme ja Mäntykangas kertovat, että panostus on myös kannattanut. Järvenpään lukion opiskelijat osallistuvat entistä enemmän valtakunnallisiin tiedekilpailuihin ja menestyvät niissä. Lisäksi monet hakeutuvat luonnontieteellisen alan jatkokoulutukseen.

Toki myös opettajien työtä tuetaan ja he voivat halutessaan täydennyskouluttautua.

“Tarvitaan asiasta innostuneita opettajia sekä LUMA-toiminnalle myötämieliset rehtori ja kaupunki. LUMA vaatii aikaa ja myös rahallista panostusta”, Halme ja Mäntykangas kertovat menestyksekkään LUMA-toiminnan reseptin.

Järvenpään lukio on mukana myös useissa kansainvälisissä projekteissa.

Teksti: Elisa Lautala.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail