Lukion biotekniikkakurssilaiset koeajoivat LUMARTS-laboratorion

Biotekniikkakurssille osallistuneet espoolaiset lukiolaiset pääsivät testaamaan LUMA-keskus Aallon uuden LUMARTS-opetuslaboratorion Otaniemessä. Kurssin opiskelijat tutkivat siirtogeenisiä tupakkakasveja geenitekniikan menetelmin ja tutustuivat samalla käytännössä laboratorion työvälineisiin, laitteistoon ja toimintaan.

Puhdastilan uusi elämä LUMARTS-opetuslaboratoriona

LUMA-keskus Aallon yhteydessä toimiva LUMARTS-opetuslaboratorio on rakennettu entiseen sähkötekniikan puhdastilaan osoitteessa Otakaari 7B, Otaniemi, Espoo. Avaran ja valoisan laboratorion kuivapuoli mahdollistaa mm. fysiikan, robotiikan ja elektroniikan työt. Märkäpuoli on toiminnaltaan ja laitteiltaan suunniteltu erityisesti biotekniikan ja geeniteknologian kokeellisia töitä varten. Laboratorion etuosaan on varattu seminaaritila projektoreineen ja takaosan laminaarikaappi tarjoaa mahdollisuuden steriilityöskentelyyn esim. bakteeri- tai soluviljelmien kanssa.

Tavoitteena tuoda käytännön biotekniikkakurssi lukiolaisten ulottuville

Espoolaisten Olarin ja Kaitaan lukioiden opettajien Maija Flinkmanin ja Taiju Suontaustan toteuttamalla kurssilla testattiin LUMARTS-laboratorion laitteita ja soveltuvuutta biotekniikkatyöhön. Koekurssi oli tarjolla opinto-ohjelmassa keväällä 2013, ja se järjestettiin huhtikuussa 11 oppilaalle.

Työn tarkoituksena oli tunnistaa siirtogeeni kasvin lehdestä. Oppilaat pääsivät kokeilemaan lukion syventävällä kurssilla opiskeltuja biotekniikan menetelmiä käytännössä. He mm. monistivat kasvin DNA:ta, liittivät monistetun palasen osaksi DNA-konstruktia ja siirsivät rakennelman kolibakteerisoluihin. ”LUMARTS-laboratorion laitteet mahdollistavat aivan eri tason töitä kuin koululuokassa”, sanoo Flinkman itsekin pipetti kädessään.

Oppilaiden mukaan käytännön työskentely on selventänyt teoriaa, ja heistä on ollut hyödyllistä tutkia oikeita ilmiöitä ja eliöitä aidoilla välineillä. Haastavana he ovat toisaalta kokeneet uusien asioiden paljouden sekä työvaiheiden ja laitteiden käytön opettelun. Pitkät kurssipäivät laboratoriossa vaativatkin kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä.

Flinkmanin, Suontaustan ja LUMA-keskus Aallon yhteistyön päämääränä on kurssin kehittäminen siten, että sitä voitaisiin tarjota kaikille Espoon lukioilaisille. Tavoitteena on kahden opettajan ohjaama kurssi, jonka puitteissa opettajat jatkokouluttaisivat toisiaan biotekniikkatyöhön ja LUMARTS-laboratorion käyttöön. Erikoiskompetensseja voitaisiin hyödyntää tehokkaasti, esim. Suontaustan kokemus molekyyligenetiikan tutkimuksesta osoittautui tärkeäksi kurssia suunnitellessa ja toteutettaessa.

Arvokasta käyttökokemusta LUMARTS-laboratoriosta

LUMARTS-laboratorion testaus opetuskäytössä on alkanut keväällä 2013. Biotekniikkakurssin oppilaat ja opettajat olivat varautuneet siihen, että toiminta on vielä harjoitusvaiheessa ja kommelluksia voi sattua. ”Kaikkeen menee varmasti enemmän aikaa kuin olen arvioinut”, muistutti Suontausta työohjeessa.

LUMA-keskus Aallon projektipäällikön Pirjo Putilan mukaan ”Laboratoriota ollaan ottamassa varsinaiseen käyttöön. Syksyllä luultavasti LUMA-viikolla järjestetään virallisemmat avajaiset kunhan on saatu käyttökokemusta ja hankintoja tehty vielä lisää.”

Teksti: Maija Pollari.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail