Tuhannen oppilaskävijän raja meni rikki Lumartsissa

LUMA-keskus Aallon Lumarts-tiedeluokan suosio kasvaa: toukokuussa kävijämäärä ylitti tuhannen vierailijan rajapyykin. Lumarts-laboratoriossa yläkoulun ja toisen asteen oppilasryhmät pääsevät kemian ja fysiikan lisäksi tutustumaan kokeellisesti eksoottisempiikin teemoihin kuten bioteknologiaan, rikoskemiaan, biotaiteeseen ja nanoteknologiaan.

Lumarts-laboratorion opintokäynnit kiinnostavat koululaisia vuosi vuodelta enemmän.

LUMA-keskus Aalto käynnisti toimintansa vuonna 2013. Toiminnalla innostetaan lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden, tietotekniikan ja teknologian opiskeluun ja harrastuneisuuteen. Opiskelijat voivat vierailla Lumarts-laboratoriossa, jossa käynnit painottuvat käytännön läheisiin tehtäviin näissä aiheissa.

Kevään tuhannes oppilas vieraili Lumartsissa toukokuussa. Kävijämääräennätys rikkoutuu tänä vuonna.

“Opintokäyntejä odotetaan tänä keväänä jo yhteensä 1200, kun lukumäärä koko viime vuonna oli saman verran”, iloitsee projektipäällikkö Pirjo Putila. Kaukaisimmat koululaiset ovat tulleet aina Muhokselta asti.

Lukiolaiset rikospoliisien saappaissa

Opintokäyntien avulla saadaan myös lisättyä kaikenikäisten koululaisten tietoisuutta luonnontieteellisistä ja matemaattisista aineista. Monesti laboratoriossa on myös mahdollisuus tehdä jotain sellaista, mikä ei omalla koululla onnistu.

Toukokuisella käynnillä ryhmä lukion oppilaita Lauttasaaren yhteiskoulusta sovitteli innokkaina valkoisia laboratoriotakkeja päälleen ennen vierailun alkamista. Kuten oikeissakin laboratorio-olosuhteissa, takit puettiin päälle laboratorion ulkopuolella ennen tositoimiin ryhtymistä. Tällä kertaa LYKin ryhmän mukana oli myös kansainvälisiä oppilasvieraita saksalaisesta ystävyyskoulusta, Wuppertalista.

“Pyrin tuomaan tänne oppilasryhmäni vierailulle, jos vain mahdollista”, kertoi opettaja Elina Rautiainen-Heinonen. Käynnit ovat olleet kaikin puolin hyödyllisiä ja kiinnostavia.

Päivän teemana oli kemia ja rikoslaboratorio, jossa tutkittiin mm. hiusnäytteitä mikroskoopilla ja sormenjälkiä.

Lukiolaiset ja heidän saksalaiset vieraansa tarttuivat innolla tehtäviin, joita oli kolme erilaista. Sormenjälkijauhetta ripoteltiin lasin pintaan ja tämän jälkeen siihen painettiin oma peukalo ja lopuksi koko ryhmän jäljet kerättiin yhteen paperiin.

Toisessa tehtävässä hiuksia tutkittiin mikroskoopilla ja kolmannessa valaistiin ”verijälkiä” Luminol-liuoksella. Tehtävässä aikaansaatu valoefekti herätti ihastuneita reaktiota suojalasien takana.

“Tämähän toimii”, oppilaiden joukosta kuului innokasta kuhinaa, kun liuoksella onnistuttiin valaisemaan verijäämiä sisältäviä tahroja.

Opintokäyntien aikana saadut oivallukset ja innostus tieteen tekemiseen on onnistunutta LUMA-toimintaa parhaimmillaan.

LUMA-toimintaa Espoon Otaniemessä: LUMA-keskus Aalto.

Teksti: Annika Artimon kirjoittaman jutun 19.5.2015 pohjalta.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail