Opetusharjoittelu LUMA-toiminnan parissa tarjosi paljon ideoita mielekkääseen LUMA-aineiden opetukseen

Aineenopettajaopiskelijat Suvi-Maria Hautala ja Anne Mattila suorittivat opettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvan soveltavan harjoittelunsa Helsingin yliopiston LUMA-toiminnan parissa. Tutustu heidän antoisiin kokemuksiinsa.

Suoritimme aineenopettajan pedagogisiin opintoihin kuuluvan soveltavan harjoittelun Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen osana toimivassa Summamutikka-keskuksessa. Molemmilla meillä on fysiikka pääaineena ja matematiikka toisena opetettavana aineena. Päädyimme Summamutikkaan pienten mutkien kautta, mutta emme joutuneet pettymään! Harjoittelu oli hyvin antoisa ja viihdyimme niin hyvin, että olisimme voineet jatkaa pidempäänkin.

Harjoittelussa tehtäviimme kuului hyvin erilaisia tehtäviä aina välineiden testauksesta matikkapäivien pitämiseen. Harjoittelun ensimmäinen viikko meni suurimmaksi osaksi Summamutikan materiaaleihin tutustumiseen sekä kerhojen ja matikkapäivien suunnitteluun. Toisella viikolla pääsimme toteuttamaan erilaisia tapahtumia.

Matematiikkakerhossa tutustuttiin matematiikkaan monipuolisesti

Pidimme matikkakerhoa 3.- ja 4.-luokkalaisille kerran viikossa kuuden viikon ajan. Kerhomme osoittautuikin hyvin suosituksi ja osa halukkaista oli jäänyt varasijoille. Viikkojen kuluessa suurin osa mahtui kuitenkin mukaan. Kerhossa pohdimme erilaisia matikkapulmia, pelasimme lautapelejä, ratkaisimme ongelmia ryhmissä ja pidimme hauskaa. Yksi tavoitteemme oli kerhon avulla osoittaa oppilaille, että matematiikkaan kuuluu muutakin kuin vain tehtävien laskemista kirjasta.

Yhtenä tehtävänä meillä oli miettiä joku fysiikkaa ja matematiikkaa yhdistävä tehtävä ja päädyimme kehittelemään fysiikka-aiheisen Einsteinin ongelman. Pyrimme kehittämään tehtävän, jota voimme tarvittaessa käyttää tulevaisuudessa myös fysiikan tunneilla. Päädyimme kehittämään juuri pulmatehtävän, sillä fysiikan tunneille sopivia pulmia on hyvin vähän.

Matematiikkapäivissä viihtyivät sekä ohjaajat että oppilaat

Pääsimme myös testaamaan Tevellan välineitä ja käytimme siihen kokonaisen päivän. Tevellan laatikosta paljastui Legoja sekä Polydron -kappaleita, joista jälkimmäiset osoittautuvat lopulta suosikiksemme. Pääsimme kokeilemaan niitä myös käytännössä, sillä toteutimme yhtenä matikkapäivänä tilavuushaasteen 4.-6.-luokkalaisille Polydron-kappaleilla. Oppilaiden tehtävänä oli rakentaa annetuista paloista mahdollisimman suuri kulho, jonka tilavuus mitattiin herneillä. Osoittautui, että Polydron-kappaleet sopivat tarkoitukseen hyvin ja nopeuttivat rakentamista huomattavasti. Astiat vetivät herneitä sisäänsä keskimäärin reilun litran. Haasteen toteutus oli mukavaa ja näytti siltä, että myös oppilaat olivat innoissaan rakentelusta ja kaikki ryhmän jäsenet pääsivät osallistumaan.

Tilavuushaasteessa syntyi upeita rakennelmia, kun lapset pääsivät käyttämään luovuuttaan.

Toisen matikkapäivän pidimme neljäsluokkalaisille. Toiveena oli jakolaskujen harjoittelua ja päädyimme pelaamaan pareittain kahta erilaista jakolaskupeliä. Toinen peleistä osoittautui yhdellä ryhmällä niin suureksi hitiksi, ettei kukaan halunnut lähteä välitunnille ennen kuin peli saatiin loppuun. Oppilaat laskivat huomaamattaan suuren määrän jakolaskuja, sillä tottahan myös kaverin laskut piti laskea, ettei kaveri pääse huijaamaan. Tämäkin matikkapäivä oli mielestämme onnistunut ja saimme hyvän vastaanoton kummassakin koulussa.

Harjoittelusta ideoita omaan opetukseen

Eräänä päivänä saimme yliopistolle Summamutikan Origo-luokkaan vierailulle yläkoululaisia. Päivän aiheeksi oli toivottu Enigma-salauslaitetta. Tutustuimme aluksi hieman Enigman historiaan ja toimintatapaan. Askartelimme paperista pikku-Enigmat ja opettelimme niiden käyttöä. Lisää vierailusta voit lukea Origo-luokan blogista.

Kokonaisuudessaan harjoittelumme oli mielestämme onnistunut ja opettavainen. Oli mukavaa päästä toimimaan myös alakoululaisten kanssa, sillä tulevaisuudessa todennäköisesti opetamme yläkoulussa ja lukiossa. Harjoittelusta saimme paljon ideoita siihen, kuinka opetuksesta voi tehdä mielekkäämpää. Esimerkiksi matematiikkapeleissä tulee huomaamattaan ja helpommin laskeneeksi paljon enemmän kuin tehtäviä tehdessä. Uskomme, että näitä kokemuksia pystymme hyödyntämään myös tulevaisuudessa opetuksessamme sekä matematiikassa että fysiikassa.

Artikkelissa mainitut tehtävät löytyvät Summamutikka-keskuksen ja Oulun yliopiston LUMA-keskuksen materiaalipankeista. Tehtävän nimeä klikkaamalla pääset tutustumaan tehtävään tarkemmin.

Teksti ja kuvat: Suvi-Maria Hautala ja Anne Mattila.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail