Yhdessä hyvään tulevaisuuteen: Sata mielekästä tapaa matematiikan opetukseen

Kansalliset ja kansainväliset arvioinnit (mm. Karvin arvioinnit, PISA ja TIMSS) tuovat esiin matematiikan oppimisen ja opetuksen haasteet Suomessa. Matematiikan opetukseen toivotaan uusia mielekkäitä lähestymistapoja, jotka innostavat lapsia ja nuoria opiskelemaan matematiikkaa ja lisäävät matematiikan osaamista. Kansallisessa matematiikkapäivässä (ks. tallenne) peräänkuulutettiin jokaiselta tekoja. Suomessa on lukuisia erinomaisia, pienempiä tai isompia, innovatiivisia mielekkään matematiikan opetuksen ideoita ja käytännön toteutuksia, jotka ansaitsevat tulla kaikkien tietoisuuteen.

Mitkä ovat mielestäsi parhaat mielekkään matematiikan opetuksen ideat, tavat tai käytännön toteutukset varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja/tai toisella asteella?

LUMA-keskus Suomi kannustaa kaikkia, ja erityisesti taitavia matematiikkaa opettavia opettajia kaikilla asteilla jakamaan osaamistaan, ideoitaan ja kokemuksiaan mielekkäästä matematiikan opetuksesta ja siten vaikuttamaan Suomen hyvään tulevaisuuteen.

Jaa rohkeasti ideasi tai kokemuksesi tai voit myös antaa vinkin toteutuksesta, joka kannattaisi nostaa esille. Voit myös tuoda esille innovatiivisen opettajan tai opettajaryhmän, oppimisyhteisön tai kerho-ohjaajan, johon LUMA-keskus Suomi voi olla yhteydessä.

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi sata parasta ideaa, kokemusta tai käytännön toteutusta mielekkäistä tavoista innostaa lapsia ja nuoria matematiikan opiskeluun tuodaan esiin, vaikkapa lyhyiden videoiden muodossa, StarTin materiaalikokoelmassa sekä palkitaan elämyksellisin yllätyspalkinnoin. Jokainen esille nostettu tapa saa myös kunniakirjan.

Jotta jakamisen ilo on helppoa ja vie mahdollisimman vähän aikaa, pyydämme lähettämään idean tai käytännön lyhyesti e-lomakkeella. Voit lähettää lomakkeella myös käytäntöä kuvaavia kuvia tai videoita linkkeinä.

Lähetettyjä ideoita tuodaan esille jatkuvasti vuoden 2017 aikana. Ennen julkistusta idean lähettäneeseen ollaan yhteydessä ja pyydetään tarvittaessa lisätietoja.

#matikka100

Teksti: Jenni Räsänen. Kuva: Helsingin yliopisto.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail