Huippututkimuksia tiedekerhossa

Automaation ja tietotekniikan opiskelija Alma Ohrankämmen toimi yhdessä toisen opiskelijan kanssa syksyllä 2021 Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaan tiedekerhon ohjaajina. Millaista tiedekerhon ohjaaminen oli? Mitä ohjaajana voi oppia? Lue alta, kuinka hän kommentoi kokemustaan!

Meille annettiin vapaat kädet tuntien tiedeprojekteissa ja saimme toteuttaa erilaisia huippuprojekteja yhdessä kerholaisten kanssa. Teimme kerhossa muun muassa löllölimaa, tulivuoren purkauksen ja ilmapallon täyttöä hiilidioksidilla. Saimme tiedetempuista hyvää palautetta kerholaisilta ja moni toivoi kerholle jatkoa.

Kokemus opetti niin meitä ohjaajia kuin kerholaisiakin paljon. Opin itse todella paljon tieteellisten tutkimusten ohjaamisesta ja ajanhallinnasta. Kerholaiset olivat todella innoissaan kerhokerroista ja esittivät hyviä kysymyksiä. Mielestäni lasten kanssa työskentely on siinä upea kokemus, että he osaavat esittää kysymyksiä, joita itse ei ole aikaisemmin suuremmin pohtinut.

Tiedekerhoissa kokeiltiin näyttäviä töitä kuten sokerisateenkaaret ja neutraloituva tulivuori.
Työpajassa kokeiltuihin töihin kuuluivat muun muassa sokerisateenkaaret ja neutraloituva tulivuori. Kuva: Alma Ohrankämmen

Itselle lempitiedetemppu oli ehdottomasti sateenkaari koeputkessa. Mielestäni onnistuimme hyvin kokeen toteutuksessa. Muistan tehneeni saman tiedekokeen ala-asteella ja halusin, että tiedekerholaiset saisivat samanlaisen mahdollisuuden nähdä, kuinka kaunista tiede voi olla.

Tiede on hieno asia. Vastaavanlaisilla tiedekerhoilla pystytään osoittamaan lapsille tieteen mahdollisuudet. Positiiviset kokemukset innostivat jatkamaan ohjaajana Robotteja ja roisketta -tiedekerhossa kesällä 2022.

Lue lisää

Teksti: Alma Ohrankämmen, kuva: Saana Söderlund


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail