Peliohjelmointikerholla saatiin parannusta koulun ilmapiiriin

Mustakiven ala-asteen koululla havaittiin viime keväänä, että koulun ilmapiiri ei ollut paras mahdollinen ja kahnauksia syntyi helposti. Koulun ilmapiiriä haluttiin kehittää parempaan suuntaan. Yhdeksi keinoista valittiin peliohjelmointikerho.

Vuosaarelainen Mustakiven ala-asteen koulu on mukana iNNOSTU! -työryhmässä, jonka tavoitteena on lisätä koulujen digiosaamista ja oppilaiden osallisuutta kouluympäristössä. Työryhmässä yhteistyötä tekevät mm. Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen Inno-hanke ja opetusviraston YKÄ-hanke sekä osana Valtakunnallista LUMA-keskusta toimiva tietojenkäsittelytieteen Linkki-resurssikeskus.

Yhteistyön puitteissa Linkki on järjestänyt useita suosittuja ohjelmointikerhoja ja -leirejä ja mm. pyörittänyt tietotekniikan valinnaisainetta Torpparinmäen peruskoulussa. Seuraavassa tutustutaan tarkemmin Mustakiven peliohjelmointikerhoon, jonka tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä ja parantaa oppilaiden välisiä suhteita koulussa.

Kerho aloitti toimintansa koululla tänä keväänä ja Linkin kautta kerhoon saatiin Scratch-ohjelmoinnin taitava ohjaaja Jenna Tuominen. Kerho kokoontui keväällä 5 × 90 min ja ohjaajan lisäksi paikalla oli aina kolme koulun opettajaa: Pekka HummelinJyrki Karjalainen ja Markku Haapaniemi.

Opettajat kutsuivat kerhoon toisaalta sellaisia oppilaita, joiden arvelivat hyötyvän kerhosta ja toisaalta oppilaita, joiden tiedettiin olevan aiheesta kiinnostuneita. “Pelikerhon maine myös levisi, ja kyselyjä alkoi tulla, josko kerhoon pääsisi mukaan”, Jyrki Karjalainen kertoo.

Pian kerholla havaittiin olevan toivotun kaltaisia positiivisia vaikutuksia: Jyrki Karjalainen kuvailee joidenkin oppilaiden itsetunnon kasvaneen silminnähden, kun nämä pääsivät esittelemään omia internetissä esillä olleita projektejaan luokkatovereilleen. “Lisäksi yleensä hiljaisemmat oppilaat kommunikoivat toistensa kanssa tavallista enemmän eikä kerhossa riidelty tai tapeltu, vaikka mukana oli myös paljon vauhdikkaita persoonia”, Karjalainen kertoo.

Kokemukset sekä Scratch-ohjelmoinnista että kerhosta olivat niin hyvät, että opettajista Pekka Hummelin innostui opiskelemaan ja kokeilemaan peliohjelmointia myös tavallisen koulupäivän puitteissa. Lisäksi Mustakiven ala-asteen koululla pystyttiin toteuttamaan toinen pelikerho tänä keväänä, kun kerhorahoitus saatiin järjestymään Opetusviraston Harrasteharavan kautta.

Toisen pelikerhon kokemukset vahvistivat ensimmäisessä kerhossa huomattuja positiivisia vaikutuksia, ja nähtiinpä jälkimmäisessä kerhoryhmässä omatoimisesti muodostuvan pieniä pelinsuunnitteluporukoitakin, jotka kehittelivät omia pelejään keskustelevassa yhteistyössä ja ohjaajien tukemana. Oppilaiden kerhoissa tekemiin peleihin voi käydä tutustumassa osoitteessa scratch.mit.edu. Myönteisten kokemusten myötä Mustakiven ala-asteen koulussa aiotaan ottaa peliohjelmointi valinnaiseksi aineeksi lukuvuodesta 2013-2014 alkaen.

Teksti: Inkeri Sundqvist ja Jyrki Karjalainen.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail