LUMA-verkostossa on voimaa

LUMA-toimintaa nostetaan Päijät-Hämeen alueen voimavaraksi. Verkostoista löytyi voimaa koulu-yritystyhteistyötä edistänessä LUMA-tapahtumatorissa 19.2.2015. Tapahtuma toi yhteen seudun yritykset ja oppilaitokset ja tarjosi tilaisuuden ideoida uusia yhteistyömuotoja.

Päijät-Hämeen LUMA toritapahtuma toi helmikuussa 2015 yhteen yritykset ja oppilaitokset kertomaan yhteistyöstä ja pohtimaan, miten sitä voitaisiin kehittää

LUMA-toiminta Päijät-Hämeen alueen voimavaraksi -hankkeessa rakennettiin vuoden ajan Päijät-Hämeen monialaista luma-yhteistyöverkostoa. Tapahtumatori oli hankkeen päätöstapahtuma, jossa esiteltiin makupaloja alueen luma-toiminnasta ja avattiin sähköinen yhteistyöareena luma-yhteistyön tueksi. Tarjolla oli kiinnostavia puheenvuoroja siitä, miten oppilaille ja oppilaitoksille voidaan tuoda lisätietoja luma-aineista ja miten lisätään työelämävalmiuksia.

Miten oppilaat ja opettajat saisivat tiedekokemuksia?

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen johtaja Jarkko Lampiselkä nosti esille koulujen TET-jaksojen puutteen: tarjolla on harvemmin tiedettä ja teknologiaa esiintuovia kohteita. Nykyisen opetussuunnitelman mukaisesti lukiolaiset eivät edes käy TET-harjoittelussa, vaikka heille se voisi antaa hyviä tietoja tulevaa opiskelupolkua valitessa.

“Miten olisi tiede-TET opettajille, teknologiayritysten työympäristöön perehtyminen tarjoaisi monelle opettajalle aivan uusia ajatuksia”, ehdotti Lampiselkä. Harjoittelupaikkojen lisäksi tarvittaisiin myös tiede ja työelämä –teemapäiviä sekä lukiolaisille että opiskelijoille.

Työelämätaitoja oppimassa

Mediatalo ESAn henkilöstöjohtaja Minna Valonen totesi, että nuorten olisi koulussa ja työelämäharjoittelussa opittava työelämätaitojen perusteita nykyistä enemmän. Tarvitaan sosiaalisia taitoja ja ryhmätyötaitoja, viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, ymmärrystä työelämän perussäännöistä (kuten työajat ja poissaolot), sekä paljon muutakin kuin ns. ammatillinen osaaminen. “Tietotekniset valmiudet ovat välttämättömiä jokaisessa työtehtävässä, mutta nehän nykynuoret jo hallitsevat”, totesi Valonen.

Maailmanluokan luonnontieteilijöitä ei synny tyhjästä

Loppuyhteenvedossa Lampiselkä mietti, miten oppilaille opetetaan koulussa työelämätaitoja, kun ei niitä opi pelkästään koulussa.

“Maailmanluokan megatähtiä ja voittajia tulee vain harrastuneisuutta pitkäjänteisesti tukemalla – urheilijoilla ja taidealoilla on sponsoreita pitkäjänteiseen taitojen kehittämiseen, entäpä luonnontieteilijöillä?! Resepti suomalaiselle tiede-Nobelille on jo tiedossa, ei puutu kuin toteutus. Tätäkin LUMA-toiminta tarkoittaa”, hän totesi.

Teksti: Anne Antila.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail