Vuoden 2014 LUMA-toimijat esittäytyvät: Fysiikkaa arkielämän ilmiöiden kautta

Arkielämän kontekstien käyttäminen fysiikan opetuksessa on innostanut vuoden 2014 LUMA-toimijana palkittua Lasse Vanhasta. Opettajana hänen tavoitteenaan oli saada oppilaat kiinnostumaan fysiikasta ennakkokäsityksistä huolimatta.

Fysiikan ja kemian opettajana työuransa tehneen lehtori Lasse Vanhasen LUMA-toiminta käynnistyi toimivalla tiimityöllä omassa työyhteisössä. Helsinkiläisen normaalikoulun luonnontieteiden ja matematiikan opettajien joukko muodosti LUMA-aineista kiinnostuneen tiimin, jossa Vanhanen oli aktiivisesti mukana.

Opetuksen ohella tärkeässä roolissa oli myös opetusharjoittelijoiden ohjaus sekä aineenopettajien koulutuksen edistäminen. Vanhanen kuului myös vuonna 2003 perustetun Valtakunnallisen LUMA-keskuksen johtoryhmään ja vaikutti sen kautta LUMA-toiminnan leviämiseen.

Vuoden 2014 LUMA-toimija -palkinnon Vanhanen mieltää tunnustukseksi koko työyhteisölleen.

Kokeellisuus ja arkielämän kontekstit keskeisiä fysiikan opiskelussa

Opettajana työskennellessään Vanhanen pyrki purkamaan oppilaiden ennakkoluuloja fysiikkaa kohtaan esimerkiksi arkielämän kontekstien avulla. Edelleen hän pitää myös kokeellisuutta keskeisenä asiana fysiikan opiskelussa.

”Tavoitteenani oli, että mahdollisimman moni oppilas ja opiskelija innostuisi ja kiinnostuisi fysiikasta ennakkokäsityksistä ja -asenteista riippumatta. Onnistumisia koin silloin, kun heidän kiinnostuksensa fysiikkaan lisääntyi”, hän sanoo.

Fysiikan yhdistäminen arkipäivän ilmiöihin ja aiheisiin toimi Vanhaselle inspiraation lähteenä. Hän kertoo inspiroituneensa kaikista käytännönläheisistä tavoista tuoda fysiikkaa esille mahdollisimman monin eri tavoin.

”Tärkeintä Luma-toiminnassa mielestäni on saada oppilaat ja opiskelijat innostumaan Luma-aineista siten, että he harrastavat näitä aktiivisesti sekä koulussa että kaikkialla jokapäiväisessä elämässään.”

Teksti ja kuva: Maija Pollari.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail