“Opiskelijat osaavat soveltaa sosiaalista mediaa erinomaisesti kunhan saamme aiheet suunnattua niin, että heidän some-käytänteensä tukisivat alan oppimista”, sanoo yhtenä vuoden LUMA-toimijana palkittu Tapio Patrikainen. Oulun seudun ammattiopistossa lehtorina työskentelevä Patrikainen korostaa tiedon ja osaamisen jakamisen merkitystä oppimisessa.
Oulun seudun ammattiopistossa teknisillä ja prosessialoilla opettava lehtori Patrikainen sanoo olleensa aina kiinnostunut luonnontieteistä, erityisesti kemiasta ja fysiikasta. Hänet palkittiin yhtenä vuoden 2015 LUMA-toimijana mm. kekseliäästä työelämäyhteistyön kehittämisestä.
Patrikainen on ammentanut paljon myös kestävän kehityksen teemoista sekä ympäristötietoisuudesta. ”Koen tärkeäksii lisätä luonnontieteellistä osaamista nuorilla, koska sen avulla ymmärrys mm. tekniikan toimivuudesta lisääntyy”, hän sanoo.
”Myös globaalit haasteemme kuten ilmaston muutos ja sen seurauksena ilmenevät fysikaaliset ilmiöt kuten voimakkaat tuulet, lämpimien alueiden lisääntyminen maapallolla, jäätiköiden sulaminen jne. on tärkeää mielestäni saada nuorille ja miksei varttuneemmillekin ymmärrettäviksi, jotta voimme yrittää sopeutua muuttuviin olosuhteisiin ja jopa voisimme käyttää niitä hyväksi teknologian avulla.”
Tiedon ja osaamisen jakaminen vahvistaa oppimista
Patrikaista arvostetaan erityisesti taidosta saada kollegat, opiskelijat ja yhteistyökumppanit puhaltamaan yhteen hiileen.
Hän kertoo pyrkivänsä haastamaan opiskelijoita hakemaan itsenäisesti tietoa ilmiöiden taustoista mm. sosiaalisen median kautta.
”Opiskelijat osaavat soveltaa sosiaalista mediaa erinomaisesti kunhan saamme aiheet suunnattua niin, että heidän some-käytänteensä tukisivat alan oppimista”, Patrikainen sanoo ja jatkaa, että Oulun seudun ammattiopistossa opetusta on muokattu siten, että opiskelijat jakavat tietoa ja osaamistaan ProsessiStars-kiltakoulussa mm. blogien kautta.
”Samalla materiaalia ja tietoa siirretään sähköisesti ja käytettävän paperin määrä ekologisesti ajateltuna vähenee.”
Patrikainen käyttää opetuksessaan paljon myös tosielämän esimerkkejä ja näkökulmia, koska hänestä kokeellisuuden ja teorian sitominen käytännön arkeen on tärkeää LUMA-toiminnassa.
”Ammatillisella puolella tuntuu, että oppiminen ja osaamisen lisääminen tarvitsee käsillä tekemistä ja projektimaista opiskelua sellaisten asioiden ympärillä, jolla on johonkin suoraa merkitystä.”
”Olin iloisesti yllättynyt saamastani tunnustuksesta, jota en todellakaan ollut osannut odottaa. Ehkä toimintani on ollut oikeaan suuntaan kehittävää ja opiskelijoitani hyödyttävää”, hän toteaa vaatimattomasti vuoden LUMA-toimija -palkinnostaan.
Omaa innostustaan Patrikainen pitää yllä uutta ideoimalla. ”Omaa innostumistani lisää jonkin uuden kehitteleminen erityisesti jos huomaan opiskelijoiden ottavan ideat omikseen ja kehittelevän niitä eteenpäin.”
Tutustu Tapio Patrikaisen blogiin.
Teksti: Maija Pollari. Kuva: Tapio Patrikainen.