Nord StarT –kilpailun voittajat julkistettu –  esillä monipuolisesti ratkaisuja ilmastonmuutokseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö järjesti syksyllä 2021 pohjoismaisen Nord StarT – ilmastonmuutoskilpailun osana Suomen Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajakauden 2021 ohjelmaa. Kilpailu järjestettiin yhteistyössä LUMA-keskus Suomen StarT-ohjelman kanssa ja sen tavoitteena oli osallistaa lapsia, nuoria ja aikuisia varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin ideoimaan yhdessä konkreettisia keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan. Opetusministeri Li Andersson onnitteli voittajia keskiviikkona 9.2.2022 avoimessa verkkotilaisuudessa.

Voittajien töissä oli laajasti esillä ilmasto-asiaa eri näkövinkkeleistä: Bokashi-menetelmästä kestävään runouteen. Opetusministeri Li Andersson korosti puheenvuorossaan, että nykyaikana koulujen on tärkeää tarjota tietoja ja taitoja ilmastonmuutoksen hillintään.

– Ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos ovat meidän suurempia yhteiskunnallisia haasteita. Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaikuttaa koko yhteiskuntaan. On tärkeää, että koulut ja oppilaitokset pystyvät tarjoamaan tietoa ja taitoja ilmastokriisin hillintään. Laadukas ja tutkimusperusteinen kestävyyskasvatus auttaa nuoria keskittymään tekoihin, joilla torjutaan kriisiä, sanoo ministeri Andersson.

Pohjoismaisen tuomariston mukaan voittaneet projektit hyödynsivät tieteenkäytänteitä tutkimuksellisuuden ja laboratorioyhteistyön kautta, nostivat esiin oppilaiden osaamista antaen äänen myös pienille lapsille. Projektit mahdollistivat myös nuorten oman toimijuuden niin itsenäisesti kuin yhteistyössä muiden kanssa ja runouden avulla nostivat esiin lasten ja nuorten omia ajatuksia ilmastonmuutoksesta, kilpailun tuomaristo luonnehti voittajatöitä.

Palkintojen suuruus on 500 euroa. Kilpailun voittajat ovat:

  • 0-5 vuotiaat: Päiväkoti Piilometsä – Bokashi and biocarbon in horticultural
    farming
  • 13-15 vuotiaat: Vuoksenniskan koulukeskus – Young children and climate change
  • 16-18 vuotiaat:
    • Nurmijärven lukion Rajamäen toimipisteen kemian opiskelijoita – Toxins in nature
    • FIN-CHI Innovation and Education Association – Youth Race-for Zero Climate Action
  • Paras opetuskäytänne: Sustainable Poetry. Ruotsalainen yhteistyö opettajien ja kouluttajien kesken.

Kilpailun tarkoituksena oli tuoda esille pohjoismaisten lasten, nuorten ja nuorten aikuisten visioita ja esimerkkejä siitä, kuinka ilmastonmuutosta voidaan hillitä.  Kilpailun tarkoituksena oli myös vahvistaa yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä pohjoismaiden välillä sekä kehittää kestävään kehitykseen liittyvää pedagogiikkaa ja edistää opetussuunnitelmiin pohjautuvaa toimintaa.

Lisätietoja ja materiaaleja:


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail