Liikkuva-LUMA: LUMA-autokiertueella tiede- ja teknologiakasvatusta ketterästi maakuntiin

LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun LUMA-toimintaa toteuttava Junior University vie tiede- ja teknologiakasvatusta kampuskaupunkien ulkopuolelle Suomen Kulttuurirahaston tiedekasvatusapurahan turvin. ”LUMA-paku” -nimellä kulkevan hankkeen tavoitteena on toteuttaa kymmeniä työpajavierailuja kouluille, päiväkodeille ja yleisötapahtumiin pääosin lukuvuoden 2023-2024 aikana, ja samalla kehittää liikkuvan LUMA-toiminnan käytänteitä tulevaisuutta ajatellen.

Hankkeen taustalla on pitkäaikainen haave tavoittaa Lappeenrantaa ympäröivien pikkukuntien koululaisia tehokkaammin, parantaen alueellista tasa-arvoa. Lappeenrannan koululaisillahan yliopistoyhteistyö on kirjattu opetussuunnitelmiin ja tavoittaa Uniori-ohjelman kautta tietyt ikäluokat kokonaisuudessaan.

Idea tiede- ja teknologiakasvatukseen varustellusta autosta on pyörinyt Junior Universityn ja tärkeän yhteistyökumppanin Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen toimijoiden puheissa jo pitkään. LUMA-kulkuneuvon hankkiminen leasing- tai vuokra-autona ainakin kiertueen intensiivisimmäksi ajaksi onkin osa hankesuunnitelmaa, mutta sillä ajatuksella, että ensin selvitetään mitä sen käyttöönotto vaatisi, ja olisiko se käytännöllistä, resurssiviisasta ja järkevää. Haasteena on mm. sopivan tallipaikan löytäminen, koska turvallinen sisätila on oleellinen teknologialaitteiston lataamiseen vierailujen välillä.

Tiedettä, teknologiaa ja robotiikkaa

Toistaiseksi LUMA-pakun vieraillessa paikalle saapuu siis LUMA-ohjaajia tiedekasvatusvälineistön kanssa – yleensä LUT-yliopiston henkilöautolla. Sisältö voi olla monipuolista tieteen ja teknologian esittelyä tiedeleluineen ja -temppuineen, tai keskittyä yhteen teemaan, kuten Sphero-kiertueen työpajois

LUMA-paku Taipalsaarella.
LUMA-paku Taipalsaarella – iloista vilinää ja vilskettä.

sa. Lahden suunnalla LUMA-paku-toimintaa käynnistellään varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen painottuvalla robottikiertueella, jota varten on hankittu vuorovaikutteisia mTiny-robotteja. Uusina sisältöinä on suunnitteilla myös ainakin musiikkiohjelmointia ja algoritmitaidetta.

Merkittävä apuraha mahdollistaa sen, että näitä vierailuja tehdään lukuvuoden aikana runsaasti, jolloin tavoitetaan monia maakuntien kouluja ehkä jopa ensimmäistä kertaa. Vaikka liikkuva LUMA-toiminta jatkuisi pienempimuotoisena hankeajan jälkeen, opettajat ovat paremmin tietoisia LUMA-toiminnan mahdollisuuksista, ja osaavat hakeutua sen pariin joko kampusvierailuille tai vaikkapa verkon kautta tavoittaviin toimintamuotoihin.

Robottiseikkailua ja liikkuvaa LUMAA

Hankkeen liikkuvaa LUMA-toimintaa on pilotoitu Sphero-työpajoilla kevään aikana ja viemällä monipuolista LUMA-paku-sisältöä kesätapahtumiin, kuten Mikkelin Hulivilikarnevaaliin ja Parikkalan Assa Open Air -tapahtumaan, jossa tieteen parissa touhuilua tahditti raskaampi rock-musiikki. Junior Universityn korkeakouluopiskelijoista koostuva kesätiimi pystytti tiedetyöpajan myös muutamalle kesäiselle toriaukiolle tavoittaen satunnaisia ohikulkijoita ja some-mainoksen perusteella paikalle löytäneitä Taipalsaarella, Puumalassa ja Imatralla. Lappeenrannan jo perinteinen Greenreality -karnevaali elokuun lopussa saa myös LUMA-pakun toimintoja esittelevän työpajapisteen.

LUMA-pakun kouluvierailuja aletaan kiinnittämään alkusyksystä, eli jos olet opettaja tai ohjaaja hankkeen toiminta-alueella eli Lappeenrannan ja Lahden ympäristössä tai välimaastossa, kuten Kouvolan seudulla, kannattaa tiedustella vierailumahdollisuutta. Yhteystiedot löytyvät LUMA-paku-hankkeen nettisivulta. Konkreettinen vierailu toteutetaan mielellään niin, että samaan työpajaan osallistuu muutama ryhmä peräkkäin. Esimerkiksi Sphero-työpajassa voi toimia kerrallaan kymmenkunta oppilasta tai jopa parikymmentä, jos toimitaan pareittain, mutta silloin pitää olla reilusti tilaa. Työpaja toimii muutenkin parhaiten liikuntasalissa tai vastaavassa isossa hyvin rajatussa tilassa. Sopiva työpaja-aika vaihtelee esikoululaisten alle puolesta tunnista isompien oppilaiden pidempään oppituntiin, jossa voidaan edetä ohjelmointihaasteisiin. Muita LUMA-paku-toimintoja voi toteuttaa luokkahuoneessa tai aulatiloissa, ja esimerkiksi huippusuosittu vesiraketti ammutaan ulkosalla, kun rakenteluosuus on valmistunut.

LUMA-pakun käänteitä voi seurata paitsi hankkeen nettisivuilta myös Junior Universityn Facebookista ja Instagramista @unilutjr-kanavalta aihetunnisteella #lumapaku.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail