LUMA-yhteistyö innostaa kehittämään peruskouluissa

Lauttasaaren yhteiskoulu ja Kansainvälisen liiketoiminnan lukio Helsingistä, Maiju Lassilan koulu Tohmajärveltä, sekä Malms skola Paraisilta, vastaanottivat LUMA-tunnustusdiplomit pitkäkestoisesta ja innovatiivisesta LUMA-yhteistyöstä sekä yhteisöllisestä toiminnasta LUMA-keskus Suomen juhlaseminaarissa Helsingissä 10.11.2023. Tässä artikkelissa tutustumme näiden koulujen LUMA-toimintaan.

Helsinkiläisessä Lauttasaaren yhteiskoulussa ja Kansainvälisen liiketoiminnan lukiossa on tehty LUMA-yhteistyötä ja kehittämistä jo pitkään. Koulun yläasteella on painotetut tiedeluokat ja lukion puolella valittavana on science-polku.

– Tiedetoiminnan ideana on innostaa nuoria omien tutkimusten tekemiseen ja tulevaisuuden kestävien ratkaisujen etsimiseen, kertovat opettajat Tiina Mölläri ja Meliina Rantakaulio.

Yhteistyö toimii hyvin saaren muiden toimijoiden, kuten Lauttasaari-Seuran ja Lauttasaaren päiväkodin ja ala-asteen, kanssa. ”Lykin tiedemessuista” on muodostunut vuosittain toistuva perinne, missä eri-ikäiset nuoret esittelevät omia tutkimuksiaan messuväelle. Nuorten tutkimusten ja yhteistyöprojektien kirjo on valtava: eskarilaisten tiedepolku projektista kvanttitietokoneisiin.

Lauttasaaren yhteiskoulussa jaettiin kunniakirjoja ansioituneille oppilaille.

– Mielenkiintoisinta opettajan työssä on ruokkia nuorten innostusta ja puhaltaa ilmaa nuorten siipien alle. Onko mitään tärkeämpää, kun kasvattaa uusia sukupolvia etsimään kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden rakentamiseen, kysyy Mölläri.

– LUMA-yhteistyön kautta pääsee kuulemaan muiden onnistumisista ja saa ideoita siitä, miten toimintaa omassa kouluyhteisössä voisi kehittää. On mukava jakaa omia onnistumisia, mutta ennen kaikkea LUMA-yhteistyö kannustaa kehittämään omaa toimintaa jatkuvasti eteenpäin. Onpa kuulunut huhua, että joistain ideoista on otettu koppia ihan yliopistoillakin, vinkkaavat Mölläri ja Rantakaulio.

Uudet materiaalit ja mallit pääsevät heti käyttöön Tohmajärvellä

Tohmajärven koulujen LUMA-opettajat ovat olleet aktiivisesti mukana jo useiden vuosien ajan niin StartTissa kuin testaten ja hyödyntäen LUMA-keskuksen materiaaleja. Mutkattomat välit LUMA-keskukseen ja joustavuus yhteistyössä on mahdollistanut pienen kunnan oppilaille uudenlaista työskentelyä ja hienoja kokemuksia.

– LUMA antaa kouluille työkaluja ja valmiita malleja, joiden ansiosta kynnys aloittaa on opettajille pienempi. Kynnyksen ylitettyään opettajat innostuvat aiheista ja jatkavat niiden työstämistä omissa kouluissaan, kertoo Jussi Ohvanainen, apulaisrehtori Maiju Lassilan koululta.

Ilmiöviikolla oppilaat suunnittelivat ja rakensivat vuolukiviuuneja. Testilaboratoriossa tutkittiin uunin lämpiämistä ja lämmönjakaantumista lämpökameroilla. Ilmiöviikko toteutettiin yhteistyössä LUMA-keskuksen ja Nunnauuni Oy:n kanssa. Kuva: Jussi Ohvanainen.

Ohvanainen painottaa myös opettajan intoa oppimiseen sekä työkaluja, joita jää käteen projekteista. Useimmat LUMA-projekteista ovat sattuneet nivelkohtiin, jolloin ilmiöoppimista on tuotu voimakkaasti mukaan opetussuunnitelmaan. Tärkeimpänä saavutuksena Maiju Lassilan koulussa pidetään ilmiöiden tuomista osaksi jokapäiväistä fysiikan ja kemian opetusta.

– Opettajaa innostaa oppilaiden halu tutkia ja oppia uutta, lisää Ohvanainen.

Luonnontieteet ovat Paraisilla opetuksen keskiössä

Paraisilla sijaitsevaan Malms skolaan perustettu Makerspace-luokka on kalustettu niin, että se herättää oppilaiden uteliaisuuden luonnontieteitä kohtaan. Luokassa oppilaat saavat mahdollisuuden tutkia ja syventyä eri aihealueisiin itse kokeilemalla ja tutkimalla jokapäiväisiä ilmiöitä.

– Makerspacessä työskentely on hyvin monitieteistä. Oppilaiden projekteissa ja tutkimuksissa näkyvät eri oppiaineet eheyttävästi, kertoo Annika Norrgård, joka toimii aineenopettajana Paraisilla.

Norrgård kertoo, että hyvä yhteistyö LUMA-keskus Suomen ruotsinkielisen Skolresursin kanssa on tuonut opetukseen paljon mielekästä sisältöä, kuten KitSat-projektin ja ESERO Finland -yhteistyön. Mahdollisuus työskennellä Barnens Akademin kanssa on myös antanut inspiraatiota ja uusia ideoita opetukseen. 

Vasemmalla 6. luokan oppilaat tutkivat, miten rakennus tulisi rakentaa, jotta se olisi tukeva. Sen jälkeen oppilaat suunnittelivat ja rakensivat uusia nähtävyyksiä Paraisille. Jokaiseen vetonaulaan on asennettu diodi. Oikealla 6. luokka tutkii, miten satelliitit toimivat, kun taas 5. luokka tutkii eri aineiden tiheyttä, ja sitä, miten laavalamppu toimii. Kuva: Annika Norrgård

– On etuoikeus saada tehdä töitä niiden opetusaineiden parissa, joita kohtaan itsellä on palava into, ja samanaikaisesti nähdä oppilaiden uteliaisuus, sekä löytämisen ja oppimiseen ilo – ne antavat inspiraatiota ja motivaatiota opettajan ammattiin, täydentää Norrgård.

Lue lisää Malms skolasta ruotsinkielisiltä verkkosivuiltamme.


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail