Juhlablogi: Osa 6 – Nuoret tarvitsevat tiedepääomaa maailman ymmärtämiseen

Vuonna 2023 on kulunut 20 vuotta ensimmäisen LUMA-keskuksen ja 10 vuotta LUMA-keskus Suomi -verkoston perustamisesta. Juhlavuoden kunniaksi perustetun blogin kuudennessa osassa annetaan ääni nuorelle Maija Keskivinkalle, joka kuvailee, miten LUMA-aineet näkyvät arjessa ja yhteiskunnassamme. Tutustu lisää LUMA-tiedekasvatuksen tekijöihin, osallistujiin ja malleihin verkostomme työtä kuvaavassa verkkokirjassa.


Matemaattis-luonnontieteellinen ymmärrys kartuttaa tiedepääomaa. ”Meidän on levitettävä laadukasta koulutusta ympäri maailmaa, jotta varmasti jokaisella on mahdollisuus tietää aiheesta – ja jotta jokainen voi ottaa kantaa maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuuden suhteen.” Tässä kirjoituksessa yläkouluikäinen Maija Keskivinkka (kuvassa oikealla) kertoo tieteiden merkityksestä nuoren perusopetusikäisen näkökulmasta.

Monille LUMA-aineet toimivat ammattina, osalle harrastuksena ja lopuille ne vain ovat osa maailmaa. LUMA-aineiden tuntemus on tärkeää, jotta voi ymmärtää maailmaa ja sen toimintaa. Itse olen ainakin huomannut, kuinka esimerkiksi luonnon toiminnan ymmärtäminen on kasvanut, kun itse ihmisenä olen kasvanut ja opiskellut enemmän.

Kuvassa Helsingin yliopistolla TET-harjoittelijana toukokuussa 2023 ollut Maija Keskivinkka.

Omassa elämässäni LUMA-aineet näkyvät vahvimmin koulussa ja opiskelussa. Kouluaineina LUMA-aineet ovat mielestäni aina olleet hyvin kiinnostavia. Haluan nimittäin kovasti ymmärtää enemmän luonnon, ja ylipäätään maailman, toiminnasta ja LUMA-aineet kertovat aiheesta paljon. Ne tuovat tietyistä aiheista lisää varmuutta ja auttavat asioiden ymmärtämisessä. Jotta voimme esimerkiksi ymmärtää ja torjua ilmastonmuutosta, meidän täytyy tietää, mikä sen aiheuttaa, minkälaisia ovat sen vaikutukset ja miten voimme torjua sitä. Jotta voimme tutkia näitä aiheita, meidän pitää tuntea LUMA-aineiden sisältöjä.

Eräs paljolti ihmiskuntaa pyörittävä aihealue on talous. Taloudessa raha on erittäin suuressa roolissa. Meidän pitää pystyä laskemaan, kuinka paljon saamme tuloja, ja kuinka paljon kulutamme rahaa, jotta taloutemme pysyy vakaana ja voimme elää huolimatta sen suuremmin rahasta. Jotta kykenemme laskemaan rahan käyttöä, tarvitsemme matematiikkaa. Opimme jo varhaisessa iässä tuntemaan numerot ja laskemaan yksinkertaisia laskuja. Mitä pidemmälle koulupolulla etenemme, sitä haastavammiksi laskut kehittyvät. Jotta maailma ja yhteiskunta pyörii, meidän on osattava laskea.

Oma terveys on varmasti monelle ihmiselle tärkeää. Jotta voimme ymmärtää mitä erilaisia ruokia meidän pitäisi syödä, millä eri lääkeaineilla lääkitsemme itseämme, kun olemme kipeitä, ja kuinka tietynlaiset ympäristöolot mahdollisesti vaikuttavat kehoomme, meidän on tunnettava erilaisia luonnontieteitä kuten biologiaa ja kemiaa. Näiden tieteenalojen avulla saamme selville, mitkä luonnonvarat ovat meidän selviytymisemme kannalta tärkeitä.

Ihmisten määrä planeetalla kasvaa kovaa vauhtia, eikä tilaa kuitenkaan ole loputtomasti käytettävänä ihmisiä varten. Planeetallamme elää monia muita eliöitä ihmisen lisäksi, ja hekin tarvitsevat tilaa elää. Jotta voimme tietää, miten paljon voimme ihmisiä varten rakentaa, ja minne sekä mistä materiaaleista ja miten meidän olisi järkevintä rakentaa, tarvitsemme LUMA-aineita. Tuntemalla ja tutkimalla erilaisia ilmasto-olosuhteita ja maanmuotoja, saamme tietää, missä ja mihin aikaan vuodesta on kannattavinta esimerkiksi viljellä ruokaa, ja minne olisi kannattavinta rakentaa ihmisasutusta. Tämä liittyy maantietoon, joka on osa LUMA-aineita. Meidän on myös tunnettava matematiikkaa ja fysiikkaa, jotta voimme rakentaa muodoltaan ja rakenteiltaan kestäviä ja energiatehokkaita rakennuksia, jotka kestävät pitkään ja antavat suurimman hyödyn.

Jotta voimme rakentaa mahdollisimman kestävän tulevaisuuden, meidän on tunnettava LUMA-aineita. LUMA-aineiden tutkiminen on tässä suuressa roolissa, ja pelkästään jo olemassa olevan tiedon tunteminen auttaa meitä ymmärtämään ympäröivää maailmaa ja ihmisten vaikutusta sen toimintaan. Meidän on levitettävä laadukasta koulutusta ympäri maailmaa, jotta varmasti jokaisella on mahdollisuus tietää aiheesta – ja jotta jokainen voi ottaa kantaa maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuuden suhteen. Vain yhdessä voimme esimerkiksi torjua ilmastonmuutoksen ja rakentaa taloudellisesti reilun ja toimivan yhteiskunnan. Jotta pystymme edellä mainittuun, tarvitsemme LUMA-aineita. Jos LUMA-aineita ei olisi, mitä mahtaisikaan käydä maapallolle ja yhteiskunnalle? Ja toisaalta, olisimmeko me tässä tilanteessa, jossa maapallo ja ihmiskunta ovat matkalla kohti ihmisten aiheuttamaa tuhoa, jos emme ikinä olisi oppineet tai tutkineet LUMA-aineita?


Kirjoittaja on pääkaupunkiseudulla asuva nuori, joka vieraili viikon Helsingin yliopiston tiedekasvatuksen ja LUMA-keskus Suomi -verkoston hallinnon luona kahdeksannen vuosiluokan työelämään tutustumisen (TET) jaksollaan. Kiitos Maijalle ja myös muille TET-harjoittelijoillemme, joiden ajatuksia nostamme esille juhlavuoden blogissa myöhemmin. Tekstin koostanut: Alisa Uusi-Kilponen, LUMA-keskus Suomi -verkoston hallinto.

Kirjoitus on osa LUMA-keskus Suomen blogisarjaa Joka kolkkaan ja niemeen – Till hela landet. Myös sinä voit osallistua kirjoittamalla. Yhteydenotot ja sarjaan liittyvät kysymykset toivotaan sähköpostilla osoitteeseen luma-keskus((at))helsinki.fi.

Aikaisemmat sarjan julkaisut:


Jaa:Facebooktwitterpinterestlinkedinmail